hamradioshop.ro
Articole > Echipamente si constructii radio Litere mici Litere medii Litere mari     Comentati acest articol    Tipariti

Reutilizarea unei vechi antene TV telescopice

Daniel Romila VE7LCG

Articolul prezintă refolosirea unei vechi antene TV cu brațe telescopice pentru benzile de radioamatori. Cu putină muncă și materiale se poate folosi la transformarea unei stații portabile într-o stație fixă de apartament.

Mulți dintre noi mai avem pe acasă antenele de pe vremuri ale televizoarelor. Acestea aveau două brațe telescopice și antena se înfigea intr-un canal cilindric din spatele televizorului. Cu puțină imaginație ne dăm seama ca această antenă telescopică poate deveni un dipol cu lungimea variabilă.

Lungimea minimă este de 52 de centimetri iar cea maximă este de 243 de centimetri. Aceasta înseamnă că poate fi eventual folosită ca dipol pentru frecvențe între 59 MHz si 270 MHz. Cu alte cuvinte cel puțin pentru banda de 144 MHz și pentru banda de 220 MHz am putea face din această veche antenă un dipol care poate fi chiar acordat fin.

In varianta finală realizată de mine antena nu a funcționat bine in 432 MHz atunci când a fost extinsă pentru 144 MHz (triplul lungimii necesare). Mai bine a mers cu 65 de centimetri lungime totală, ceea ce este aproximativ lungimea potrivită pentru banda de 220 MHz.

Ne putem chiar gândi la un dipol vertical care să fie montat pe un perete interior și să notăm semne pentru lungimile potrivite pentru fiecare bandă de radioamatori pe care echipamentul (și antena) ne-ar permite sa le lucrăm.

M-am gândit imediat că o asemenea antenă ar putea fi folosită pentru a extinde folosirea unui aparat de emisie-recepție portabil chinezesc, MML UV-8DR pe care îl am și care știe să lucreze în 144 MHz, 220 MHz și 432 MHz, atunci când îl folosesc in interiorul apartamentului de bloc.

Antena TV avea inițial o bucată de cablu panglică de 300 ohm si un adaptor din simetric în asimetric. Am dat jos acea panglică și am mărit o gaura laterală dipolului pentru a îmi permite trecerea înspre brațele telescopice a unei bucăți de cablu coaxial. Am preferat să folosesc cablu coaxial de 75 de ohm. Este o lungă discuție dacă ar fi mai util sau nu totul să fie adaptat la 75 de ohm sau la 50 de ohm, și unde pe traseul cablu-antenă. Am preferat să țin totul cât mai simplu și să am un număr cât mai mic de conexiuni. Am terminat cablul cu un conector de tip F, pentru că este simplu de conectat și se găsesc scule ieftine pentru o conexiune sigură. Aparatul meu de emisie-recepție nu știe conector F, ci SMA, așa că am avut nevoie și de un adaptor.

O idee ar fi fost să termin direct cablul cu un conector SMA, dar acestea sunt foarte mici și greu de conectat și nu rezistă la șocuri mecanice, așa că întotdeauna prefer conectoarele de tip F și eventual adaptoare pentru SMA.

Cu operațiunile de mai sus am rezolvat antena si cablul. Operarea în mod fix nu este comodă dacă trebuie tot timpul să activez butonul de emisie din aparat, așa că am folosit și conectorul lateral pentru a atașa caști, microfon și butonul de emisie inserat pe cablu. Am folosit un adaptor gata făcut care avea conectorul pentru aparat, microfonul, butonul de emisie și o singură cască pentru o singură ureche. E ieftin si ușor de găsit. Am tăiat casca si am pus in locul ei un conector tată stereo, cu cele două canale stânga și dreapta în scurtcircuit, pentru a putea folosi caști mari si comode. Așa arata ce am făcut:

Toate operațiile descrise sunt simple și pot fi realizate in diverse etape si verificate pe etape.

Sfatul meu este că mai important decât adaptarea perfectă antenă/cablu/aparat (unii vor întreba ce adaptare, când aparatul și-așa are o bandă foarte largă și o adaptare mai mult sau mai puțin ... adaptată!) este menținerea conexiunilor cât mai simple, un cablu scurt și care să fie perpendicular pe antenă pentru măcar jumătate de metru.

Locuiesc intr-un apartament situat la 130 de metri deasupra nivelului marii și cu vedere liberă spre sud.

Din acest motiv întreaga construcție realizată de mine dă rezultate foarte bune. Am pus dipolul pe un perete în interiorul apartamentului și acesta este echipamentul pe care îl folosesc in caz de urgentă. In mod particular acest aparat chinezesc nu este deloc perturbat în funcționare când stă în încărcător.

Daca nu voi avea curent pot conta pe câteva ore de comunicație.

Daniel Romila VE7LCG

Articol aparut la 20-6-2019

1094

Inapoi la inceputul articolului

Comentarii (1)  

  • Postat de Daniel - VE7LCG (ve7lcg) la 2019-06-20 10:15:24 (ora Romaniei)
  • Am continuat aceasta idee cu o antena UHF/VHF tri-band telescopica. Are 3 dipoli conectati intre ei, pentru 144 MHz, 220 MHz si 432 MHz. Am crezut mult in multiplexoare, dar pana la urma a trebuit sa accept ca toate multiplexoarele facute de mine, cu multa grija, nu aduceau nimic bun, ci doar pierderi de putere. Asa ca cele 3 dipoluri sunt in paralel pe acelasi cablu de antena. Si alti constructori mi-au confirmat ca e mai bine fara multiplexoare si fara alte adaptari - ceea ce m-a dezamagit cumva pentru ca multi ani mi-am pierdut timpul cu ele.

    Scrieti un mic comentariu la acest articol!  

    Opinia dumneavoastra va aparea dupa postare sub articolul "Reutilizarea unei vechi antene TV telescopice"
    Comentariul trebuie sa se refere la continutul articolului. Mesajele anonime, cele scrise sub falsa identitate, precum si cele care contin (fara a se limita la) atac la persoana, injurii, jigniri, expresii obscene vor fi sterse.
    Comentariu *
     
    Trebuie sa va autentificati pentru a putea adauga un comentariu.


    Opiniile exprimate în articole pe acest site aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al redacţiei.

    Copyright © Radioamator.ro. Toate drepturile rezervate. All rights reserved
    Articole | Concursuri | Mica Publicitate | Forum YO | Pagini YO | Call Book | Diverse | Despre Radioamator.ro | Contact