![]() |
![]() |
|
Țintește sus și nu te sfii să riștiLectură de vacanță propusă de Alexandru Panoiu, YO9HPCezar Trifu VE3LYC
Întrucât mi-am
propus să petrec o săptămână de concediu departe
de stația radio, am considerat că modalitatea cea mai potrivită și relaxantă prin care să țin legătura
cu pasiunea legăturilor radio DX și a semnalelor
emise din amplasamente exotice ar fi să parcurg din
nou relatările pline de suspans și umor fin din cartea lui
Cezar Trifu VE3LYC/YO3YC: “Dream Big and Dare to Fail” (“Țintește sus și nu
te sfii să riști”). Pe măsură ce
revedeam descrierile și momentele intense
pe care Cezar și partenerii
de expediție le-au trăit pentru activarea unor
insule rare din programul IOTA, m-am gândit că ar fi de interes pentru mulți radioamatori
YO să traduc câteva pasaje din această carte și să le
public la www.radioamator.ro. I-am
prezentat ideea lui Cezar, care a acceptat cu amabilitate publicarea unei
traduceri parțiale a cărții sale. Sunt sigur că vom privi
altfel apariția în benzi a unui indicativ rar, din locații exotice, că
vom aprecia corect efortul și sacrificiile care se află în spatele
unor astfel de expediții și chiar ne vom îmbunătăți
maniera de operare, în concordanță cu criteriile impuse de
organizatorul expediției. Închei prologul
cu o informație recentă prin care Cezar ne
anunță că o a doua ediție a cărții
“Dream Big and Dare to Fail” a văzut lumina tiparului. Dacă doriți să plasați
o comandă, puteți găsi detalii în pagina https://ve3lyc-book.weebly.com/how-to-order.html Vă urez lectură plăcută! Cezar
Trifu: Dream Big and Dare to Fail Țintește sus și nu
te sfii să riști Introducere Primul
meu contact cu radioamatorismul a avut loc prin intermediul tatălui meu, Septimiu
Trifu. A operat cu indicativul YR5TI înainte de cel de-al 2-lea Război
Mondial și a fost unul din fondatorii, în 1936, ai Asociației
Amatorilor Români de Unde Scurte (AARUS). Tata a fost printre cei 12
radioamatori care au semnat o scrisoare, în 1946, pentru reînființarea
activității de radioamatori în țară. Pensionat în 1967 și
cunoscut de prieteni ca “nenea Ionel”, a fost o prezență activă în
benzi, cu indicativul YO3TU, pentru aproape 20 de ani. Am
fost autorizat mai întâi ca SWL în 1968, apoi ca radioamator de emisie, cu indicativul
YO3YC. Am descoperit programul IOTA (Islands On The Air) pe la jumătatea
anilor ’80, iar provocările sale au devenit o atracție permanentă.
IOTA împarte insulele din mările și oceanele lumii în grupuri
distincte, dintre care multe nu au operatori rezidenți. Singura opțiune
de a stabili un contact radio cu aceste insule este în timpul expedițiilor,
care adesea se desfașoară pentru o perioadă scurtă și în
condiții tehnice relativ modeste. După
ce în aprilie 1992 m-am mutat cu familia în Canada, am fost autorizat în noiembrie
1995 cu indicativul VE3LYC. Vânătoarea de la zero a entităților
IOTA era distractivă dar și solicitantă. Am fost recunoscător
numeroșilor entuziaști care organizau expediții pentru a ne
oferi insule noi sau rare. Cu timpul, am observat că cei care activau insulele
erau concentrați preponderent pe Europa, considerand că în afara
vechiului continent interesul pentru programul IOTA este scăzut. Pe
măsură ce numarul de insule lucrate a crescut, am început să
visez ca eu însumi să organizez o expediție. Eram hotărat să-mi
aduc contribuția la lărgirea interesului pentru programul IOTA și
a fost doar o problemă de timp până când am fost gata să activez
o insulă rară sau chiar nouă. Pană
la data scrierii carții au fost activate 1136 grupuri IOTA, comparativ cu
340 entități DXCC, asa că primele 33 de grupuri IOTA echivalează,
din punct de vedere al rarității, cu primele 10 din programul DXCC. De-a
lungul anilor am operat din 25 grupuri IOTA, dintre care 19 au fost în primele 30
pe lista celor mai căutate, iar 10 au fost grupuri noi, activate pentru
prima dată. Foto: Primirea unui trofeu continental IOTA
din partea lui John Gould G3WKL, Președintele
RSGB. Atât
de aproape și totuși atât de departe Insula East Pen, NA-231, Nunavut, Canada În
ianuarie 2003 am schițat primul plan de a călători pe insula
East Pen, cu referința IOTA NA-231, care nu mai fusese activată până
în acel moment. Insula face parte din Polar Bear National Park (Parcul Național
al Urșilor Polari) din nordul provinciei Ontario. Andy VE8AE m-a pus în
legătură cu Ofițerul Comandant al Contingentului de Rezerviști
(Rangers) din zonă, care mi-a recomandat luna iulie, în jurul zilei Naționale
a Canadei. Din păcate, comandantul a fost mutat înainte de venirea verii,
iar înlocuitorul lui, numit mult mai târziu, în 2005, nu s-a arătat interesat
în sprijinirea expediției. La
sfârșitul anului 2006, Ken G3OCA, cu multe expediții radio la activ, a
fost atras de proiectul NA-231. Sarcina mea era să mă ocup de partea logistică
a expediției. Întrucât insula se află situată la 120km de Fort
Severn, în ianuarie 2007 am vorbit cu George, Șeful Rezervației Cree (Cree
Reservation Chief) de acolo. Acesta ne-a recomandat a treia săptămână
a lunii iulie, perioadă fără sloiuri de gheață
plutitoare și înainte de întoarcerea urșilor polari, pentru care
insula East Pen este terenul preferat de reproducere.
George, împreună cu un prieten, urmau să ne fie ghizi și să
ne ajute în timpul expediției. Ken
a ajuns la mine la jumătatea lui iulie. După o ultimă confirmare
telefonică cu George, am plecat împreună spre Toronto, de unde am
zburat pană la Thunder Bay, Ontario, iar apoi, cu un avion de foarte mici dimensiuni,
până la Fort Severn. Am aterizat pe data de 17 iulie, plini de energie și
entuziasm, gata să generăm mult așteptatul pile-up în benzile
radio. Sosirea la Fort Severn. A
doua zi l-am întâlnit pe George, care ne-a descurajat cu vești dezolante:
prietenul lui “de încredere” era de negăsit, iar el nu mai făcea
parte din noul consiliu de conducere al rezervației, care fusese ales cu câteva
zile în urmă. Noua conducere era compusă din membrii unei familii
rivale, cu care trebuia să reluăm de la zero discuțiile
referitoare la expediție. Am acceptat compromisul de a opera doar 24 de ore,
însă în lipsa Sefului Rezervației am primit din partea consiliului
oferte greu de pus în practică. S-a discutat de un avion care să ne
ducă pană în apropierea insulei, dar consiliul recunoștea faptul
că va fi greu de găsit. După asta, că ar putea să ne
ajute să ajungem la East Pen, însă nu pot să ramână cu noi
pe insulă nici măcar pentru ridicarea corturilor. În schimb, s-au
oferit să ne furnizeze arme pentru a ne apăra singuri de atacurile sălbăticiunilor. Tonusul
ne-a revenit brusc la întoarcerea Șefului Rezervației, pentru că
acesta a aprobat expediția spre East Pen, cu condiția să acceptăm
patru ghizi locali cu patru ATV-uri, la un cost dublu față de ceea ce
negociasem inițial. Între timp am descoperit că nu există niciun
generator disponibil în rezervație, asa că a trebuit să ne mulțumim
cu două baterii de 120Ah pentru alimentarea celor doua transceivere. Am
acceptat condițiile impuse de Șeful Rezervației, am stabilit ultimele
detalii cu conducătorul ghizilor, care părea sincer bucuros de aranjament
și ne-am retras pentru odihnă. Se
pare că ne bucurasem prea devreme. După numai două ore, conducătorul
ghizilor ne-a anuntat că deplasarea a fost anulată de Șeful
Rezervației și că nu vor mai avea loc alte discuții pentru
materializarea expediției. Eram șocați: nu am aflat motivul anulării
si nici măcar nu ni s-au transmis scuze. Întrucât zborul retur era
programat pe 24 iulie, nu am avut altceva de făcut decât să pierdem
timpul în restul săptămânii. Am
răsuflat ușurați când a sosit momentul plecării. Având o atitudine
aparent prietenoasă, Șeful Rezervației ne-a condus personal la
aeroport. Totuși, când eram gata să ne îmbarcăm și încă
mai discutam între noi despre proiectul ratat, acesta a sărit să mă
atace, fiind oprit în ultimul moment de către pilotul și copilotul
avionului. Acest gest a pus capac unei săptămâni plină de nereușite. După
zboruri de mii de kilometri, după zile lungi petrecute în mediul aspru de
la Fort Severn, după cheltuirea inutilă a peste 5000 $, eram obosiți
și descurajați. Mă simțeam responsabil pentru nereușita
materializării acestui proiect, în primul rând față de Ken, dar și
față de familie și comunitatea
IOTA. Nota Traducatorului: Citind povestea lui Cezar despre această primă expediție
ratată și știind ca vor urma zeci de expediții reușite,
înțeleg pe deplin sensul titlului cărții: “Ținteste sus și
nu te sfii să riști”. Țânțari
și muște negre VO2A, Insula Finger Hill, NA-194, Labrador,
Canada VO2A, Insula Paul, NA-205, Labrador,
Canada În
ciuda pierderilor financiare și a visurilor năruite provocate de eșecul activării insulei
East Pen, Ken G3OCA a continuat să mă încurajeze să depășesc
momentul și să încep căutările pentru o nouă țintă
IOTA. Am indicat imediat două grupuri de interes, posibil de activat în
vara lui 2008: NA-194 și NA-205 din provincia Labrador. Ambele grupuri de
insule au fost activate cu 13-14 ani în urmă, dar erau de mare interes
pentru 90-91% dintre membrii IOTA activi. Era
evident că aveam nevoie de ajutor logistic puternic și de încredere. Am
decis ca baza noastra să fie în Nain, așezarea cea mai nordică din
provincia Labrador. Am contactat prin telefon
pe directorul stației radio locale care mi-a indicat persoana potrivită
să ne ajute în pregătirea logisticii expedițiilor: Paul Fenton,
un ghid experimentat al LWNE (Labrador Wild North Expeditions). Într-adevar, de
la primul contact, Paul s-a arătat profesionist, entuziast și foarte
determinat, ceea ce m-a făcut să am incredere că este capabil să
ne ofere tot ajutorul necesar. Toate
insulele din jurul lui Nain prezintă probleme de securitate personală
datorită prezenței animalelor sălbatice, în primul rând a urșilor
negri și a urșilor polari. Insula cea mai ușor de atins din NA-205
era insula Paul, situată aproape de Nain. Nu la fel de simplă a fost alegerea
insulei din grupul NA-194. După îndelungi discuții cu Paul și Ken, am ales insula Finger Hill, situată
la aproximativ 160km NNE de Nain. Ca variante de transport am eliminat-o pe cea
mai ieftină, canoe cu motor, din cauza distanței mari. O ambarcațiune
mare ar fi putut asigura transportul în siguranță, însa era greu de găsit
și ar fi fost foarte scumpă. Paul ne-a convis că elicopterul
este solutia cea mai bună, întrucât ne-ar permite debarcarea pe Finger
Hill după un zbor de numai 45 min. Am
stabilit cu Ken să folosim atât transceiverul său, Kenwood TS-50, cât
și stația mea, ICOM IC-7000, la nivel de maximum 100W. Antena urma să
fie o antenă filară verticală proiectată și realizată
de DL6DQW, atașată la un pilon telescopic din fibră de sticlă
cu înălțimea maximă de 10m. Înregistrarea legăturilor o vom
face manual, pe log de hârtie. Pentru alimentare am reținut patru acumulatori
auto, cu încărcarea asigurată de un generator Honda E1000i. Odată
planificarea finalizată, am primit și estimarea notei de plată,
pe care urma să o împart cu Ken: 14000 $, din care jumătate trebuia
achitată imediat, iar restul cu trei luni înainte de expediție. Am
solicitat între timp și am obtinut indicativul VO2A pentru acest proiect. Pe
data de 28 iulie 2008 m-am întâlnit cu Ken la Halifax, Nova Scotia. Teoretic
urma să ajungem la Nain în două zile, incluzând o escala la Goose Bay.
Conform planificării, a doua zi am aterizat la Goose Bay, unde ne-am
cazat, în așteptarea zborului spre Nain. La hotel am remarcat pe placa de înmatriculare
o unei mașini mesajul: “Labrador / It will get your blood flowing!” (“Labrador
/ Vă va provoca sângerări!”) cu un țânțar desenat pe ea. Am
zâmbit, fără să ne dăm seama ce ne așteaptă. Însă
aventura noastră începuse prost din alt motiv: Paul tocmai ne-a informat că
plafonul de nori era așa de coborât în Nain, încât zborurile au fost anulate
pentru mai multe zile. Situația s-a extins pe parcursul a cinci zile
agonizante pe care a trebuit să le petrecem în Goose Bay. Zi de zi, oră
de oră am trecut prin frustrare, dezamăgire, plictiseală, apoi
speranță și din nou dezamăgire. Fără să menționăm
acei țânțari nemiloși care abia așteptau să ne aventurăm
în afara hotelului pentru a se hrăni cu sângele nostru. În
sfârșit, când vremea s-a îmbunătățit, am decolat spre Nain,
cu un zbor care a făcut șase escale în așezările din zonă.
Paul ne-a întâmpinat cu vestea că în circa două ore ne vom îmbarca în
elicopter pentru Finger Hill, prima țintă a expediției noastre.
Din motive de siguranță a zborului, Paul a insistat să renuntăm
la conținutul neesențial al bagajelor și să reîmpachetăm
totul. La un ultim control, a mai eliminat câteva sute de grame, asigurându-ne
că pentru două zile de ședere pe insulă nu avem nevoie de… ciorapi
sau lenjerie intimă de schimb. Pe lista de pasageri figurau trei persoane
(Paul, Ken și eu), dar și cei doi câini ai lui Paul, care îl insoțesc
peste tot. Nu am aterizat pe Finger Hill înainte de a o survola pentru identificarea
prezenței animalelor sălbatice. Odată
ajunși, Paul a început instalarea corturilor și a gardului anti-urși,
în timp ce Ken și cu mine ne-am ocupat de
ridicarea antenelor pentru benzile de 20m și
30m, situate la circa 40m una de alta. Aveam două corturi pentru traficul
radio, cu cortul lui Paul între ele. La apusul soarelui terminaserăm deja testele,
care ne-au pus în fața unei probleme neprevăzute: recepția
transceiverului TS-50 era afectată de emisia ICOM-ului, pe când recepția
lui IC-7000 nu era afectată de emisia Kenwood-ului. În aceste condiții
am decis că eu voi opera 30m CW, în timp ce Ken se odihnește, apoi el
va începe dimineața operarea în 20m SSB. Au fost suficiente doar câteva
apeluri pentru a genera un pile-up considerabil care a continuat toată
noaptea. În
timpul zilei următoare, în timp ce Ken opera, am făcut inspecții
periodice ale corturilor și ale gardului electric. La sfatul lui Paul, am
păstrat tot timpul o pușcă pe umăr. În timp ce făceam
fotografii la marginea taberei, un animal uriaș și închis la culoare
a sărit spre mine din spatele stâncilor. Zgomotul produs de pietrișul
pe care l-a antrenat a tulburat liniștea și m-a speriat teribil. Eram
gata să dau alarma crezând că este un urs, însă am observat ca era
doar un ren tânar. Cred că și renul s-a speriat serios întrucât s-a întors
imediat, îndepărtându-se rapid de tabără. Condiții de operare radio
“confortabile” pentru operarea în CW. În
materie de activitate radio, totul a mers bine în primele 24 de ore. Spre mijlocul
celei de-a doua nopti însă propagarea a dispărut brusc, ceea ce m-a făcut
să cred că avem probleme cu antena. I-am cerut lui Paul să
confirme că antena arată bine, ceea ce a și făcut, dar a adăugat:
“Mai bine lasă stația radio și vino repede să vezi luminile
spectaculare ale nordului”. L-am trezit și pe Ken pentru a fi martorii
unei feerii de culori, un spectacol unic pentru amândoi, generat de Aurora Boreală,
fenomen însoțit și de radio blackout la latitudinile la care ne
aflam. În lipsa propagării, am decis să ne odihnim pentru a relua
traficul radio după răsăritul soarelui. În
ultima zi pe insulă vremea s-a schimbat brusc, cu cer acoperit și
umiditate crescută, ceea ce a dus la creșterea agresivității
țânțarilor. Atacurile lor au afectat și operarea stației, întrucât
treceau prin plasele de protecție și eram nevoiți să oprim
des transmisia pentru a-i alunga. La apariția elicopterului eram mult în
urmă cu demobilizarea taberei și pregatirea pentru întoarcere.
Activitatea radio din Finger Hill a durat 40 ore cu un total de 1696 QSO-uri și
1327 indicative unice din 50 entități DXCC. Tabăra
de pe insula Finger Hill. Apusul soarelui pe insula
Paul. După
o odihnă binemeritată în Nain, a doua zi ne-am îmbarcat pe o șalupă
cu destinația insula Paul, NA-205. Am ajuns în circa 30 min, însă la
debarcare a început să plouă. Am asigurat stațiile sub o prelată
și am început imediat instalarea corturilor pe ploaie. L-am lăsat pe
Ken să lanseze primele apeluri din NA-205, însă după cateva
minute a observat că outputul transceiverului TS-50 scăzuse la 5W,
apoi la zero. Am verificat bateriile dar problema era la transceiver, care nu a
mai putut fi readus la viață. Am continuat operarea cu IC-7000 până
a doua zi dimineața, alternând atât benzile (30-40-20m) cât și modurile
de lucru (CW, SSB). Ultima noapte de operare din insula Paul nu a fost fără
probleme. Schimbarea benzilor, care se realiza prin coborârea pilonului
telescopic și modificarea prizelor, a devenit o probă de forță
din cauza vântului puternic, două persoane realizând cu greu această
operație. Spre
deosebire de Finger Hill, aici nu țânțarii erau problema, ci muștele
negre. Am fost sfătuit să le ignor întrucât mușcăturile lor
nu sunt otrăvitoare, ceea ce am și făcut, chiar dacă mă
ciupeau fără întrerupere. Însă în dimineața celei de a treia
zi pe insulă, când trebuia să ne pregătim de plecare, m-am
trezit cu obrazul stâng umflat, chiar sub ochi, afectându-mi vederea. Pană
când am ajuns în Nain umflătura a crescut și am început să mă
îngrijorez. Localnicii m-au liniștit, asigurându-mă că va dispărea
în câteva zile. Ar fi fost bine să fie așa, însă dimineața
următoare îmi apăruse o umflătură și sub ochiul drept.
Întrucât nu aveam în plan participarea la un concurs de frumusețe, nu am
avut altă soluție decât să… evit oglinzile și să port
ochelari de soare. Activitatea
din insula Paul a totalizat 50 ore, cu 1711 QSO și 1412 indicative unice
din 54 entitați DXCC. După încă
o noapte în Nain am prins un zbor spre Halifax, iar de acolo unul spre Ottawa. M-am
întors acasă după două săptămâni de la începerea
expediției, sub privirile intrigate ale soției, care încerca să
se obișnuiască cu noua mea fizionomie. Logistică
de iarnă VY0A, Insula Fox, NA-186, Nunavut,
Canada După
expediția din NA-194 si NA-205, încheiată cu succes, atenția mea
s-a îndreptat către un alt plan ambițios: activarea grupului NA-186,
aflat în partea de vest a Golfului Hudson, în teritoriul Nunavut. Sondajele arătau
că acest grup era dorit de 97% din membrii activi IOTA și se afla pe
locul 1 în lista celor mai căutate grupuri din America de Nord. Singura
insulă aprobată pentru acest grup, conform regulamentului IOTA, este
insula Fox, la 4km de coastă. La flux, insula măsoară cam 1km
lungime și cateva sute de metri lățime, făcând parte din Rezervatia
Churchill Wildlife Management, zona din jurul orașului-port Churchill
fiind cunoscută drept capitala mondială a urșilor polari. După
mai multe încercări de a contacta autoritațile locale am fost îndreptat
către Paul Ratson, proprietarul uneia din cele mai reputate firme de ghizi
din zona respectivă. De la început, Paul a consimțit să asigure
ajutor logistic și asistență pentru realizarea cu succes a
expediției. El a apreciat totuși că deplasarea este riscantă
în timpul verii, recomandând perioada de la începutul lunii aprilie, când
animalele sălbatice sunt mult mai la nord, în căutare de hrană. În
plus, apele sunt înghețate atunci și permit traversarea golfului cu
snowmobilul. Prin
intervenția lui Paul ni s-a eliberat permisul de călătorie și
instalare pe insula Fox pentru datele de 31 martie, 1 și
2 aprilie 2009. Ulterior, Industry Canada ne-a eliberat autorizația cu
indicativul special VY0A (N.T.: Industry Canada, prin
direcția Spectrum Management, administrează autorizarea
radioamatorilor din Canada, similară ANCOM din Romania). Între timp
am luat legătura cu alti radioamatori pasionați de expediții, să
verific dacă sunt interesați să mă însoțeasca, însă
nici unul nu a fost disponibil în perioada menționată, asa că am
decis să realizez de unul singur acest proiect. Încă
având în memorie zilele lungi pierdute în expediția anterioara în Goose
Bay, din cauza vremii nefavorabile, am decis ca de data asta să călătoresc
cu trenul de la Winnipeg până la Churchill, ambele aflându-se în provincia
Manitoba. În ciuda faptului că este o deplasare obositoare cu durata de 40
ore, pe o distanță de 1700 km, am avut ocazia să interacționez
cu alți călători care s-au aventurat spre nordul Canadei în
această perioadă a anului. Trenul a avut cinci vagoane: unul de
dormit, două pentru pasageri, un vagon restaurant și unul de marfă.
La Winnipeg s-au imbarcat 11 pasageri, cu diverse destinații, alții s-au
urcat pe traseu, astfel încat la Churchill am ajuns 20 de pasageri. La
destinație am avut plăcuta surpriză să aflu că, la
indicațiile lui Paul Ratson, doi tineri ghizi din echipa lui deja
instalaseră cortul pe Insula Fox. M-am echipat cu îmbrăcăminte
groasă de iarnă pentru a rezista la călătorie, stând în
picioare pe șenile, în spatele saniei lungă de 3-4m, tractată de
snowmobilul condus de unul din ghizi. Călătoria în spatele saniei
poate fi epuizantă. Să
nu vă închipuiți că a fost o alunecare plăcută și
relaxantă pe gheața Golfului Hudson. Din contră, din cauza
fluxului și refluxului, gheața cu grosimea de 1-1,5m se sparge
periodic și se reface creând mii de bucăți colțuroase,
neregulate, ridicate între 40cm și 2m,
care trebuiau evitate în timpul deplasării. Am
ajuns la destinație epuizat și gata să
caut un loc să mă odihnesc. Însă soarele era la apus și nu
era timp de odihnă, așa că am renunțat la hainele groase și
am început despachetarea stațiilor și instalarea antenelor. În acest
timp ghizii au instalat un radiator în cort și au pregătit ceva de mâncare. Pentru
traficul radio am folosit unul din cele două IC-7000 pe care le iau totdeauna
cu mine, patru baterii auto și un generator de 800W destinat încărcării
bateriilor, iluminatului interior, etc. Din păcate, generatorul producea
interferență în benzile de 30 și
40m, așa că m-am limitat la utilizarea lui doar în pauzele de masă
și atunci când operam în banda de 20m. Cortul instalat pe insula Fox. Am
început activitatea radio pe data de 1 aprilie la 03:30 UTC. Peste noapte
temperatura exterioară a scăzut la -20°C, iar în cort căldura
provenită de la radiator nu se simțea deloc. Bineînteles că după
câteva ore de operare, stând nemișcat în fața stației radio, eram
înțepenit de frig. Răspunsul natural al corpului uman la expunerea la
temperaturi scăzute este procesul de vasoconstricție. Vasele de sânge
încep să se îngusteze la extremități, pe măsură ce
volume suplimentare de sânge sunt direcționate către organele vitale,
precum creierul, inima și plămânii, în scopul de a le menține
temperatura. Când mușchii și tendoanele primesc mai puțin sânge încep
să devină rigizi/rigide. Prima măsură la îndemână
pentru a face față frigului a fost să pun pe mine toată îmbrăcămintea
disponibilă, ceea ce mi-a asigurat cât de cât căldura necesară,
cu o singură excepție: nu puteam opera cu mănuși, așa că
degetele mi-au amorțit. Din când în când le lipeam de radiator, dar cred
ca senzația de dezmorțire era doar în mintea mea. Operarea
din insula Fox a totalizat 60 ore, fără a pune la socoteală cele
șase ore de somn combinate, din ambele nopți. Am realizat 3578
QSO-uri cu 2578 indicative unice din 61 entități DXCC. Am lucrat cu 100W
și o antena filară verticală multiband montată pe un pilon
telescopic din fibră de sticlă. Întrucât am folosit log pe hârtie nu
am putut verifica legăturile duble în timp real. O rată de 6% pentru legăturile
duble (QSO cu un indicativ în aceeași bandă și mod de lucru) ar
fi fost acceptabilă. Totuși acasă, după verificări ulterioare,
nu am putut să înțeleg de ce rata de QSO-uri duble a ajuns la 15-16%
printre radioamatorii din Italia și Franța, mai ales că mulți
dintre ei mă lucraseră și în alt mod sau bandă. N.T.: această remarcă privind repetarea legăturilor
apare des în relatările lui Cezar. Este necesară o explicație
pentru cei care nu sunt familiarizați cu programul IOTA. Diplomele IOTA nu
se eliberează separat pentru benzi și moduri diferite, așa că
o singură legatură cu fiecare grup insular din program este suficientă.
Deci o statistică de genul 3578 QSO-uri cu 2758 indicative unice arată
că 820 QSO-uri au fost fie legături duble, fie multiple (repetate în
altă bandă sau mod de lucru). De obicei, în SSB, Cezar încearcă
să eficientizeze traficul prin mesaje de genul “No dupes, please!”, dar în
CW astfel de mesaje nu au efect. Gata de întoarcerea pe continent. VY0A
a făcut QRT la ora 22:00 UTC în data de 3 aprilie. Întoarcerea la
Churchill s-a petrecut fără evenimente. Am reușit să iau o
cină rapidă, însă la hotel m-am aruncat direct în pat, ignorând nu
numai un binemeritat duș, dar chiar și schimbarea hainelor. Să
nu renunți niciodată VY0O, Insula
Gilmour, NA-230, Nunavut, Canada Grupul
NA-230 este cunoscut ca Insulele Ottawa, format din 34 de insule nelocuite
situate în partea estică a Golfului Hudson, la circa 160km de continent.
Pentru activarea grupului am ales ca țintă insula Gilmour, iar Industry
Canada a autorizat indicativul special VY0O. Fără
elicoptere disponibile pe coasta vestică a provinciei Quebec, singurul
mijloc de transport a fost o barcă cu motor. Am fost ajutat în pregătirea
logisticii expediției de Mario Aubin, de la Centrul Nunavik de Instruire
pentru Supraviețuire Arctică din Puvirnituq. Zborul de la Ottawa la
Puvirnituq, unul din satele cele mai mari din nordul provinciei Quebec, a durat
șase ore. Am fost așteptat de Mario, care m-a dus direct la ambarcațiunea
cu motor închiriată pentru expediția noastră, “Tullaaq” sau “Baby
Loon” (“loon” este o pasăre de apă comună în America de Nord și
nordul Eurasiei), cu lungime de 7,8m și cu motor capabil de viteze până
la 30 noduri (58 km/h). Având în vedere însă că barca urma să fie
foarte încărcată, viteza de croazieră va fi mult mai mică,
dar tot ar fi trebuit să atingem țărmul insulei în mai puțin
de șase ore. Duminică
dimineață, la slujba de la Biserica Anglicană, i-am cunoscut pe
frații Jakussie și Peter Boy, renumiți
artiști sculptori în oase de balenă, care s-au alăturat cu
entuziasm proiectului expediției în insula Gilmour, cooptandu-i și pe doi nepoți mult mai tineri. Peter
urma să fie căpitanul ambarcațiunii. Expertiza lui Jakussie, în
varstă de 59 de ani, era esențială, întrucât vizitase insulele
din grupul Ottawa cu 20 ani în urmă. Bunicul lui Jakussie și Peter locuise
pe insula Gilmour până în anii ‘50, când ultimii localnici au părăsit-o,
așa că această călătorie era și un tribut adus strămoșilor
lor. Chiar
dacă luni după amiază ambarcațiunea era gata de plecare, nu
am putut demara expediția din cauza condițiilor meteo caracterizate
de instabilitate. Prognoza pentru zilele urmatoare arăta rău, cu vânt
și ploi. Marți, temperatura a scăzut la 3°C, iar vântul a ajuns
la 80km/h. În niciun caz nu se putea discuta de navigare sigură în aceste
condiții. Abia în data de 4 septembrie, după șapte zile
petrecute în sat, vremea s-a îndreptat și m-am pregatit de îmbarcare. Întrucât
unul dintre cei doi tineri era răcit, a fost înlocuit de Qalingo,
navigator experimentat care vizitase insula Gilmour în urma cu 30 de ani. De la stânga
la dreapta: Qualingo, Jakussie, Capitanul Peter și subsemnatul. Insula
Gilmour este cea mai mare insulă din grupul Ottawa, având un golf alungit
de circa 8km care oferă protecție excelentă în cazul unei
furtuni. În primele trei ore am avut o medie de aproximativ 30km/h, dar în următoarele
două ore marea agitată ne-a determinat să reducem viteza. La
fiecare 30-50m erau valuri cu înălțimea de 1,5-2m, ceea ce ne-a
obligat să activăm cu intermitență pompa electrică
pentru evacuarea apei din compartimentul motor. La un moment dat, atunci când
Peter a încercat so facă, s-a produs un scurt circuit în urma căruia alimentarea
cu electricitate a pompei și a două ventilatoare din cabină a
fost compromisă. Dar problemele serioase au apărut atunci când, după
cinci ore de navigare, la circa 27km de insula Gilmour, Qalingo ne-a anunțat
că motorul principal s-a defectat și nu poate fi reparat acolo și
atunci. În depărtare se puteau vedea stâncile vulcanice ale insulei Gilmour
ridicându-se deasupra apei. Eram la o oră înainte de apusul soarelui, iar
nori negri se îndreptau spre noi din direcția insulei. Tot
echipajul s-a mobilizat imediat pentru a instala motorul de rezervă, de
25cp, care a fost pornit rapid și am reluat navigarea cu viteza modestă
de 6 – 7km/h. Din când în când motorul tușea, se oprea și trebuia să
fie desfăcut, linia de alimentare verificată, bujiile uscate, apoi
repornit. Era obositor, dar singura solutie pentru a ne apropia de țărmul
insulei. Enervat de progresul lent al proiectului nostru, Capitanul Peter mi-a împărtășit
un vechi obicei innuit: “dacă tragi cu arma spre destinație, vei
scurta distanța”. Apoi, fără intârziere, a luat pușca, a încărcat-o
și a tras câteva focuri spre insulă, în aclamațiile tuturor. Pe
măsură ce avansam, se anunța o noapte foarte lungă. Cu
pompa pentru evacuarea apei inutilizabilă, am fost nevoiți să
evacuăm cu un bol apa din compartimentul motorului principal. Motorul de
rezervă continua să se oprească la fiecare câțiva kilometri
parcurși, trebuind desfăcut și reparat. Ne apropiam extrem de lent
de ținta călătoriei, eram epuizați și simțeam că
agonizăm. Vizibilitatea era aproape zero din cauza plafonului gros de
nori, dar și din cauza umezelii și a imposibilității utilizării
ventilatoarelor din cabină, așa că navigam pe baza indicațiilor
GPS, în timp ce unul din membri echipajului urca în partea din față a
bărcii și verifica cu o prajină lungă ca nu cumva să
ne lovim de stânci. Când
în final am ajuns în dreptul vârfului sudic al insulei Gilmour și ne pregăteam
să intrăm în golful alungit, Qalingo și-a intins brațele către
țărmul stâncos proclamând “Din acest moment vom numi punctul sudic al
insulei: Cezar Point”. Am înteles gestul ca o încurajare pentru momentele
dificile care încă nu se încheiaseră și ca o dovadă de
solidaritate între membrii echipei. Peter mi-a înmânat pușca încărcată
și m-a invitat să reconfirm tradiția locului, ceea ce am și
facut în uralele tuturor, fără să simt totuși că încăpățânata
insula Gilmour s-a apropiat vizibil de noi. În ciuda situației dificile
eram toți într-o bună dispoziție, chiar dacă în plină
noapte și la distanță de țintă. Pe
măsură ce navigam golful se îngusta mărind pericolul de a ne lovi
de malurile stâncoase. Aproape de capătul golfului, în căutarea
trecerii spre zona de ancorare numită Portul Murray, vasul a lovit fundul
nisipos. Am reusit să împingem barca înapoi cu cele două prăjini
din dotare, pe măsură ce verificam adâncimea apei. Navigând
pe întuneric și confruntați cu atâtea probleme, am uitat complet că
nu am îndepărtat apa din compartimentul motorului principal de mult timp.
Abia când apa din barcă mi-a ajuns la bocanci am observat că nivelul ei
creștea rapid. În același moment a reacționat și Peter:
“Cezar, ne scufundăm! Mută rapid totul în cabină!” Doar nivelul
uriaș de adrenalină m-a facut să ridic fiecare baterie,
generatorul, bidoanele cu apă potabilă, containerele cu mâncare, canistrele
cu combustibil și alte pachete grele ca și când ar fi fost extrem de ușoare,
iar deplasarea lor o joacă. Pe măsură ce am avansat cu evacuarea
apei din compartimentul motor, spatele ambarcațiunii s-a ridicat puțin
si am putut vedea trei găuri prin care apa intra cu putere. Cu cele trei găuri
astupate de Qualingo, folosind o șurubelniță și bucăți
rupte din cămașa pe care o purta, barca s-a stabilizat și ne
puteam gândi, în sfârșit, la câteva momente de odihnă. Din păcate
eram uzi pană la piele pentru că totul s-a întamplat așa de rapid
încât nimeni nu a avut timp să iși ia echipamentul de protecție din
dotare. Am
pornit radiatoarele și am pus hainele la uscat, în timp ce încercam să
ne încălzim cu o ceașcă de ceai. Separat, Qualingo încerca să
repornească motorul de salvare, însă din cauza tangajului și oboselii
a scăpat una din bujii în apa golfului. Aveam bujii de rezervă într-o
ladă salvată de la inundarea magaziei, dar cine putea să o găsească
în acel moment? Spirit practic, Qualingo a decis să pescuiască din
barcă bujia aflată la circa 1,5m adâncime cu ajutorul bazei magnetice
desprinsă de la antena ambarcațiunii. Odată operația reușită,
a repornit motorul de rezervă și am avansat spre locul unde
debarcarea părea sigură. Întrucât nu puteam distinge nimic în întuneric,
am ancorat și ne-am căutat un loc de odihnă, în cabină, până
la răsăritul soarelui. La
ora 6 dimineața toți eram în picioare și gata de debarcare. Am găsit
un loc potrivit pentru instalarea corturilor, iar eu m-am apucat de ridicarea
antenei. Voiam să apar imediat în eter, însă băieții m-au
convins să manânc mai întâi și să savurez o ceașcă de
ceai cald. Cu energia refăcută eram gata de acțiune în fața
stației. La primele teste am observat SWR infinit indiferent banda, așa
că am suspectat probleme la cablul coaxial. Am gasit un conector defect, însă
pentru că nu aveam cu ce să-l cositoresc, am conectat coaxialul
direct la mufa aparatului, fixat cu bandă izolatoare. Am
inceput traficul din NA-230 făcând cu greu față pile-up-ului.
După ore de operare simțeam nevoia să iau o pauză de somn, însă
eram conștient că dacă motorul va fi reparat vom părăsi
rapid insula, asa că am preferat să operez în continuu, pentru a da cât
mai multor pasionați IOTA șansa de a contacta NA-230. După
amiază am simțit o usturime puternică la brațul stâng. Când
am îndepărtat bluza, am observat pielea roșie, ca o rană
provocată de frecarea pe asfalt. În același moment am observat că
pantalonii aveau o uriașă pată maron. Atunci am înțeles că
la ridicarea bateriilor în timpul inundării ambarcațiunii m-am
stropit cu acid sulfuric. Singura soluție a fost să mă spăl
cu… apă din mare și să schimb îmbrăcămintea. Am
continuat să operez și în timpul nopții, cu toate că imi
era din ce în ce mai greu să stau treaz. A doua zi vremea s-a stricat,
aducând ploaie torențială și vânt de până la 80km/h. Îmi
era teamă că antena nu va rezista la vântul puternic, însa am reușit
să fac legături până dimineața următoare, când echipa
a decis că este momentul să mă odihnesc forțat. Sub vânt puternic pe insula Gilmour. Când
m-am trezit vremea era frumoasă, așa că mi-am permis să fac
un tur în jurul taberei. Cu câteva ore înainte echipa găsise urme de urs
polar la 1,5km de cortul nostru. Ghizii au dat instrucțiuni de purtare a
armelor și de a fi gata să speriem urșii cu strigăte de
tipul CQ CQ. Este evident de unde se inspiraseră, dar nu era 100% ironie, întrucat
în dialectul inuktikut expresia “seku”, care are o sonoritate asemănătoare
lui CQ, înseamnă “gheață”. Ultima noapte a fost calmă și
chiar dacă erau 0°C în cort am putut să operez stația datorită
unei jachete de blană primită de la Qalingo. La
răsăritul soarelui mi s-a spus că vom pleca în curând, dar pot
continua traficul în timp ce echipa se ocupa de demontarea taberei. Tocmai
generasem un pile-up serios de stații JA în banda de 30m când echipa mi-a
semnalat apropierea, de pe malul opus, a unui urs polar. Alergam când afară,
când în cort, nedorind să abandonez pile-up-ul. În cele din urmă, băieții
au ridicat cortul pe deasupra mea, iar eu am încheiat emisia la 07:30 ora locală.
În mai putin de o oră stația și antena erau împachetate și
gata de îmbarcare. VY0O era deja istorie. În cele trei zile petrecute pe insula
Gilmour am realizat 3097 QSO-uri cu 2554 indicative unice din 67 entități
DXCC. Lucrând stații JA în timp ce cortul
a fost deja ridicat… fără să afecteze emisia. Am
părăsit insula Gilmour pe o vreme superbă și, odată ce
am depășit Cezar Point, am atins 42km/h în drumul spre continent. Însă
aventurile nu se încheiaseră. La numai o oră și jumătate de
la plecare motorul principal s-a defectat din nou. În timp ce Qalingo încerca să-l
repare, iar noi serveam câteva gustări, la o mișcare total nevinovată
pe care a făcut-o, puntea s-a umplut brusc cu un praf galben sufocant care
a acoperit rapid întreaga barcă. Toți am crezut că s-a produs o
explozie, însă după ce atmosfera s-a curățat am înțeles
că praful provenea de la o pungă cu inhibitor de incendii, prinsă
într-o ușă și spartă din greșeală. Ne-a cuprins
un râs isteric întrebându-ne ce altceva ar putea să meargă prost în
acest voiaj? Nu
a durat mult să avem răspunsul. Pe la jumătatea drumului de întoarcere,
am auzit un zgomot puternic, care anunța capitularea motorului principal.
Am pornit motorul de rezervă, însă la 9km/h ne-ar fi luat mult timp să
ajungem la destinație. Din fericire, salvarea a venit din partea lui Mario
Aubin, care se săturase să ne aștepte în Puvirnituq și a
decis să trimită o navă care să ne remorcheze spre
continent. În același timp primarul din Puvirnituq a considerat că ar
fi momentul potrivit să vadă în acțiune echipa de salvare cu
baza în Trenton, Ontario, așa că a comandat un exercitiu de “Căutare
și Salvare”, având ca obiect chiar ambarcațiunea noastră. A fost
emoționant să vedem uriașa aeronavă Hercules CC-130 zburând
la mică înălțime deasupra noastră, în cerc, pentru o oră,
până când am depășit primele insule din apropierea țărmului.
În Puvirnituq am avut onoarea să fiu prezentat primarului, care a răsuflat
ușurat văzându-ne în siguranță și sănătoși. La
despărțire, i-am imbrățișat îndelung și cu putere
pe Jakussie, Peter, Qalingo și tânărul Sailasie sub impresia unei legături
speciale, dincolo de diferențele etnice, culturale sau sociale. Este puțin
probabil ca vreunul din noi să revenim în grupul de insule Ottawa, cu
excepția lui Sailasie, cel mai tanăr membru al expediției, însă
mulți ani de acum înainte vom avea de povestit aventura incredibilă
pe care am trăit-o. Întoarcerea
la Montreal s-a produs fără evenimente deosebite. Sunt extrem de
recunoscător celor două persoane pe care le iubesc cel mai mult: soția
mea, Lucia și fiul nostru, Tiberiu. Ajutorul lor puternic și continuu
este neprețuit. Aprecierea mea se îndreaptă și către Mario
Aubin, a cărui pasiune și suport logistic au fost esențiale. Rămân
profund indatorat membrilor echipajului, a căror pricepere și dedicație
au fost critice pentru supraviețuire și succes. SOS… VY0V,
Insula East PenNA-231, Nunavut, Canada Nu
mi-aș fi putut imagina că la doar o jumătate de an după ce
am fost gata să mă scufund lângă insula Gilmour mă voi
intoarce în sud-vestul Golfului Hudson, de data asta pentru a activa insula
East Pen. Odată cu aducerea în eter în 2009 a grupului NA-230, NA-231 a
ramas singurul grup din Canada neactivat până atunci, din totalul de 55
grupuri IOTA. Povestea expediției VY0V este aceea a unui vis care, pentru
a fi adus la viață, a avut nevoie de mult mai multă determinare și
perseveranță decât mi-am putut închipui. Realizarea acestui proiect mi-a
luat mai mult de șapte ani, cu urcușuri și coborâșuri,
alternând speranța cu disperarea. Dar, în ciuda încercărilor grele și
a dezamăgirilor care au pavat drumul, visul a continuat și a învins dificultățile. Nu
mult după întoarcerea din călătoria în insula Gilmour am luat
legatura cu Tommy Miles de la Fort Severn, cu care mă întâlnisem în vara
anului 2007. Având în spate experiența acumulată în expedițiile
din zona arctică a Canadei, incluzând insula Fox în condiții de iarnă,
am fost gata să îmi asum realizarea expediției în insula East Pen pe timpul
iernii, așa cum recomandase el. În principiu, planul era simplu: vom călători
spre insulă doar noi doi, cu două snowmobile, fiecare tractând câte o
sanie încărcată cu tot ce era necesar. M-am
îmbarcat pe mai multe zboruri succesive și am aterizat la Fort Severn, din
teritoriul Nunavut, pe data de 26 martie 2010, în mijlocul unei ierni grele, cu
zăpadă și temperaturi de până la -29°C. Initial am crezut
ca Tommy pregătise deja totul, însă m-am înșelat. Nu mai vorbesc
că schimbase planul original fără să mă avertizeze,
hotărând să mobilizeze un singur snowmobil, cu o singură sanie.
Deja în aceeași seară Tommy a lucrat până târziu pentru a pregăti
transportul. În acel moment avea o singură baterie auto disponibilă,
dar după căutări intense a reușit să mai procure una. A
doua zi la ora 13:00 am sarit în sanie, bine îmbrăcat din cap până în
picioare cu echipament de iarnă. Aveam o banchetă confortabilă și
mă simțeam în siguranță, înconjurat de pachetele cu
alimente, combustibil, soba cu lemne, cort, baterii, un generator, stațiile
radio și efectele personale. Vremea era bună, -17°C, cu cer senin și fără vânt. Am
pornit la drum tractat de snowmobil printre pădurile de molid, de-a lungul
albiilor râurilor și mlaștinilor înghețate. După ce am
parcurs fără probleme primii 22km din totalul de 120km, au început să
apară semne de supraîncălzire a motorului snowmobilului. Întrucât Tommy
și-a amintit că a mai avut probleme cu termocuplul, am continuat
drumul pentru încă 22km, pe care i-am parcurs în cinci ore, cu pauze pentru
răcirea motorului. Era clar totuși că nu puteam să ajungem
la East Pen în aceste condiții. Am decis să lăsăm sania cu
materiale pe loc, apoi am instalat rapid soba cu lemne, am topit din zăpada
aflată în jur din abundență pentru un ceai cald, după care
ne-am întors, parcurgând drumul pâna la Fort Severn cu o viteza medie de
40km/h. După șapte ore petrecute în ger eram înfometați, epuizați
și amorțiți. A
fost suficient un somn bun în timpul nopții, la căldură și
un mic dejun gustos dimineața, ca să ne refacem moralul și să
fim gata de a relua călătoria. Sacrificând o sticlă de
Ballentine’s pentru a-l convinge pe fratele său, Tommy a făcut rost
de un alt snowmobil, mai modern, cu răcire pe aer. Între timp el aranjase aducerea
la Fort Severn a saniei cu materiale, lăsată în zăpadă cu o
seară în urmă. Înainte
de plecare Tommy m-a anunțat că întrucât mai are un contract pe care
trebuie să îl onoreze, este în cautarea unui înlocuitor pentru ultimele
două zile, pe care, după lungi căutări, l-a gasit în
persoana lui Andrew. La ora 17:15 am părăsit Fort Severn, pregătiți
pentru a călători întreaga noapte. Chiar dacă era lună plină,
vizibilitatea era redusă și am
pierdut de mai multe ori vechile urme, așa că am fost nevoiti să
ne întoarcem cațiva kilometri pentru a le regasi. La
ora 02:15, exact la nouă ore de la plecarea din Fort Severn, am ajuns la
destinație: insula East Pen. Nu puteam vedea pământul, asa că am
verificat coordonatele GPS, precum și urmele de iarbă înghețată
pentru a fi siguri că ne aflăm pe insulă. Este greu de descris
bucuria și strângerile de mână când am realizat că, în sfarșit,
am atins ținta propusă. Am
ales cel mai înalt punct al insulei pentru a instala tabăra. Ne-a luat circa
cinci ore ridicarea cortului și a antenei, exact când vântul s-a
intensificat și ne-am trezit în mijlocul unei furtuni de zăpadă.
Îmi făceam griji pentru antenă, însa pe data de 29 martie la ora 12
UTC am lansat primul CQ în 30m CW. S-a declanșat un pile-up uriaș de
stații din America de Nord. Mai târziu am făcut QSY în 20m SSB pentru
a profita de propagarea favorabilă către Europa. Pe măsură
ce furtuna a crescut în intensitate, la ora 19 UTC, dezastrul nu a mai putut fi
evitat: catargul care susținea antena s-a rupt în trei bucăți. Întrucât
vântul atingea 90-100km/h am decis să dorm cateva ore, sperând că
vremea se va liniști. M-am ridicat însă la scurt timp, obsedat de
ideea de a repara antena și a continua activitatea. Vântul scăzuse puțin
în intensitate, în schimb a început să plouă, nu orice ploaie, ci o
ploaie înghețată. M-am mulțumit cu o reparație provizorie a
antenei, cu SWR marginal, dar acceptabil încât să pot lucra, așa că
la 21:30 UTC eram din nou QRV. Am fost surprins să pot lucra și stații
JA, apoi am schimbat benzile 20-30-40m, până când propagarea a scăzut
și am făcut QRX pentru restul nopții. Adunând bucățile rupte ale catargului
antenei. Încă
înainte de răsăritul soarelui am început să lucrez cu Tommy la o
soluție pentru a repara catargul telescopic din fibră de sticlă,
rezolvarea practică fiind construirea unor atele din placajul din care era
făcută sania de transport. La ora 14 UTC eram din nou QRV spre Europa
în 20m CW, când Tommy m-a anunțat că trebuie să plece. Nu mi-a
venit să cred, dar el m-a asigurat că Andrew a pornit deja din Fort Severn
spre tabără și ar trebui să ajungă în câteva ore. La
intrebarea mea referitoare la posibila interacțiune cu urșii polari,
Tommy mi-a lăsat o pușcă cu zece cartușe și instrucțiuni
de a o folosi doar de la mică distanță. “Cât de apropiat de urs
ar trebui să fiu?” am intrebat. Mi-a răspuns: “Eu trag când este la
maximum 2m de mine, astfel sunt sigur ca nu ratez” și a adugat: ”mai bine
stai în cort și totul va fi în regulă”. Am
continuat traficul în 20m, lucrând stații din Europa, apoi JA și UA0.
Nu prea mai aveam combustibil, însă știam că Andrew urma să
aducă canistre suplimentare, așa că nu eram îngrijorat. Fără
ca Andrew să apară, cu vântul care creștea în intensitate, îmi
era teamă ca nu cumva catargul să se rupă din nou și să
nu-l pot repara singur. Prin urmare am decis să-l mut în asa fel încât să-l
pot atașa în două locuri de structura de lemn a cortului. Prietenul
meu, Frank VE7DP, cu care eram în contact permanent prin radio, l-a sunat pe
Tommy și așa am aflat că snowmobilul lui Andrew s-a defectat și
ca urmare a trebuit să se întoarcă la Fort Severn. Am
continuat să operez însă vântul ajunsese la nivel de furtună
majoră, iar întrucât schimbarea benzii necesita coborârea catargului, nici
nu se punea problema să o pot face singur. Combustibilul pentru generator era
pe terminate și nefiind optimist că Andrew va ajunge curând, am decis
să închid stația și m-am pregătit să mă odihnesc.
Din păcate ploaia era așa intensă încât intra în cort prin două
locuri, chiar în colțul în care voiam să așez sacul de dormit.
Am căutat un alt loc, uscat, am mâncat un baton cu proteine, am băut
un ceai și am adormit. Dupa
o odihnă de șapte ore, lucru fără precedent în expedițiile
anterioare, am avut norocul să văd că antena era în regulă,
dar și ghinionul să constat că generatorul tocmai se oprise, din
lipsă de combustibil, afectând și încărcarea bateriilor. Una din
baterii era încărcată complet, cea de-a doua parțial. Am facut
planul de operare pentru ziua respectivă în asa fel încât să dau șanse
cât mai multor stații din cât mai multe regiuni ale lumii să lucreze grupul
NA-231. Am crescut intervalul la care transmiteam propriul indicativ și am
confirmat indicativul corespondentului o singură dată pe QSO. Stațiile
care mă chemau au înțeles maniera de lucru și au cooperat cu
succes, reușind să înscriu în log încă 700 de legături cu
stații din toate continentele. După
furtuna puternică din timpul nopții, dimineața am ramas șocat
cand am iesit din cort și am constatat că, din cauza încălzirii
vremii, zăpada și gheața se topiseră și eram înconjurat
de… pământ. Puteam vedea clar conturul insulei, cu lungimea de 5km și
aproape 1,5km lățime. Am operat în
timpul zilei, însă cu bateriile aproape epuizate am decis să închid
stația la ora 01:19 UTC pe data de 1 aprilie. La ora 02:10 UTC, dupa 36
ore petrecute singur, fără combustibil, baterii de rezervă, apă
și încalzire am simțit că ar fi cazul să cer ajutor. Cu
doar câțiva wați output am lansat apelul de urgența QRRR pe
frecvența 10,107 MHz CW. În ciuda propagării foarte bune nimeni nu mi-a
răspuns la apel pentru circa 10 minute agonizante. Mai stie cineva codul
Q?! Nu mai eram așa sigur… Având
dubii că voi avea succes, la ora 02:20 UTC am lansat un SOS. Imediat mi-a
raspuns Kurt W3HQ, căruia i-am cerut să o sune pe soția mea,
care să ia legătura cu Frank VE7DP, căruia să îi transmită
mesajul “Am nevoie de operația de CĂUTARE ȘI SALVARE ACUM”. Întrucât
era 1 aprilie, ziua păcălelilor, am decis să trimit același
mesaj și altor doi radioamatori care au răspuns apelului meu: Mike N9NS
și Brian VE7WEB. Imediat
a venit pe frecvența mea Ralph VE7XF, pentru a afla mai multe detalii, iar
VE7DP tot încerca să dea de Tommy la Fort Severn. Din cauza bateriei descărcate
eram pe emisie doar câteva secunde la fiecare 15-20 minute. Am încercat să
emit pe 7,150 MHz SSB, însă nu am putut acorda antena din cauza SWR-ului
ridicat. În schimb, pe 7,060 MHz am avut noroc și mi-a răspuns rapid
Cezar VE7MR, pe care îl cunoșteam de mulți ani, un fost radioamator
YO (ex YO4ZX). Noutățile de la Fort Severn erau că Andrew a
plecat deja și că o să ajungă dimineață. Nu aveam
deloc motive să cred acestă informație mai mult decât pe cele
anterioare care nu s-au materializat. În plus, era evident că dezghețul
pronunțat ar pune în pericol o intervenție cu snowmobilul. Nu știam
în acel moment că alți câțiva radioamatori ascultaseră
mesajele din benzile de 30m și 40m și că deja contactaseră
Politia Provinciei Ontario (OPP) și Poliția Militară Regală
Canadiană (RCMP) care acționa la nivel federal. Fără apă, fără
mancare, fără combustibil… dar gata de un selfie. Am
dormit cu greutate două ore în timpul nopții din cauza zgomotului
asemănător cu cel al urșilor făcut de stâlpii care
sustineau cortul și care se scufundau sub presiunea vântului în gheața
recent topită, ceea ce nu-mi permitea să mă liniștesc. La
micul dejun am mai găsit un baton energetic și un măr parțial
înghețat. Soția mea a insistat să iau patru mere cu mine la
plecarea de acasă. Când am iesit din cort, fără zăpada și
gheața, deja topite, am putut vedea că insula este formată din
nisip compactat. Vântul puternic băgase în cort o cantitate suficientă
de mare din acest nisip fin, încât îl găseam peste tot, inclusiv în haine și
în echipamentul electronic. Dar aceasta era ultima problemă pentru care să
îmi fac griji. La
11:45 UTC am deschis stația în 20m SSB și am căutat stații radio
prin intermediul cărora să aflu detalii ale actiunii de “Căutare
și Salvare”. N-am avut succes, întrucât cei care mi-au raspuns fie mi-au
indicat altă frecvență pentru QSY, fie m-au ignorat. Până
la urmă, la 12:20 UTC, Bruce K1BG mi-a răspuns și a reusit să
aducă în frecvența pe VE7XF și VE7DP. Răspunsurile mele
erau limitate la “da” și “nu”, pentru a economisi energia bateriei. Nici
soția nu a putut dormi noaptea respectivă, iar dimineața a
reluat apelurile telefonice. VE7DP mi-a transmis ceea ce aflase de la ea, anume
că se declanșase operația de ”Căutare și Salvare” din Fort Severn, însă au avut
dificultați să ajungă la mine din cauza dezghețului. Un
avion era plasat în așteptare în cazul în care echipa terestră nu
poate avansa. Pe
la ora 17:00 UTC, în timp ce mă bucuram de vremea foarte frumoasă, cu
temperaturi în jur de 8°C, făcând fotografii și urmărind ciripitul
vesel al unei perechi de păsări, am auzit un zgomot slab de motor din
direcția continentului, apoi am zărit două puncte negre la orizont:
echipa terestră trimisă de la Fort Severn se apropia de insulă.
Abia când i-am vazut lângă cort am transmis ușurat prin radio: “Au
ajuns!”. Erau Andrew și Jason, ultimul fiind un tanăr pe care îl întalnisem
cu trei ani în urmă, la prima încercare de a activa East Pen. Am
demontat imediat antena și am împachetat stația, în timp ce
ajutoarele au pregatit restul taberei pentru drum. Eram gata de plecare când am
auzit zgomotul unui avion care s-a apropiat la mică altitudine și a aterizat
lângă tabără. Din avion a coborat chiar Tommy, care mi-a oferit
o băutură energizantă și o gustare rapidă. I-am
multumit, atât lui cât și pilotului Gordie pentru că au venit,
scutindu-mă de cele 20 de ore pe care ar fi urmat să le petrec pe sanie
la întoarcere. Am decolat urmărind cu privirea pe Andrew și Jason care plecaseră deja cu snowmobilurile
și cu sania spre Fort Severn. Ajunși
în sat am mers să îi mulțumesc lui Justin, ofițerul de la OPP. Primul
lucru pe care mi l-a transmis a fost faptul că soția mea era foarte îngrijorată
și ar trebui să o sun imediat, așa că mi-a oferit cu
amabilitate telefonul său. M-am simțit așa de bine să aud
vocea Luciei, iar ea a răsuflat ușurată că totul s-a
terminat cu bine. Justin mi-a confirmat că o vreme atat de caldă la începutul
lui aprilie, asemănătoare cu cea de la sfârșitul lunii mai, este
neobișnuită și nici unul dintre localnici nu își aminteste
să fi trăit ceva similar anterior. Logul
include 2678 QSO cu 2019 stații diferite din 63 entități DXCC.
65% din legături au fost realizate în CW, iar restul în SSB. Am fost în sfârșit
în stare să pun cap la cap cele ce s-au întamplat în ultimele zile și
să am o imagine de ansamblu bine conturată. Tommy a programat expediția
noastră cu termene foarte strânse, asa că atunci când am pierdut o zi
din cauza snowmobilului defect, a trebuit să caute un înlocuitor pentru
ultimele două zile, în așa fel încât să poată răspunde
altor cerințe antamate cu mult înainte. Din nefericire, Andrew nu a putut
ajunge pe insulă așa cum era planificat și am fost abandonat în
sălbăticie pentru 56 ore. Când semnalul SOS a fost lansat, iar soția
mea și mulți alții au contactat Poliția Provinciei Ontario
(OPP), asta a pus presiune considerabilă pe autoritățile locale
să mă extragă de urgență. O echipă terestră
formată din Andrew și Jason a plecat spre mine cu două snowmobiluri,
dar vremea anormal de caldă i-a întârziat semnificativ. În acelasi timp,
vremea caldă a adus și un element pozitiv, întrucat l-a facut pe
Tommy să devanseze un contract pe care îl avea cu prietenul Gordie,
proprietarul unui aeroplan model Piper. Așa că Gordie a zburat 900km
până la Fort Severn și apoi la East Pen, reușind să îmi
asigure o întoarcere rapidă. Acest
proiect nu ar fi fost posibil fără ajutorul lui Tommy. A fost singura
persoană din Fort Severn care a manifestat interes în realizarea expediției.
Mai mult, s-a implicat efectiv și nu a dat înapoi după prima zi în
care ne-am chinuit șapte ore în ger și vânt până când am decis să
ne întoarcem la bază. Perseverența sa în ajungerea la destinație
a doua zi, după nouă ore parcurse cu snowmobilul pe timp de noapte,
precum și aptitudinile sale în ridicarea taberei și ajutorul dat la
repararea antenei s-au dovedit hotărâtoare în succesul expediției. În
acelasi timp, decizia sa de a mă lăsa singur pe insulă, fără
combustibil și fără apă potabilă, a fost condamnabilă.
Încercarea de a trimite un înlocuitor, compromisă de vremea neașteptat
de caldă, a condus la o situație foarte tensionată care m-a facut
să lansez apelul de ajutor. Prin aducerea avionului însă, Tommy și-a
răscumpărat în cele din urmă greșeala. Șase săptămani
mai târziu, la începutul lunii octombrie, a fost din nou pe Insula East Pen
pentru un recensământ al urșilor polari, raportând un total de 58 de exemplare. Întoarcerea
mea acasă a avut loc fără peripeții. Săptămâna
petrecută la Fort Severn și împrejurimi m-a facut să îi vad
dintr-un unghi diferit pe locuitori și tradițiile lor. Cu toate că
se folosesc de animalele sălbatice, au un respect și o grijă
ancestrală față de ele. Locuitorii nu pătrund în teritoriul
urșilor polari pentru a-i speria, întrucât consideră că animalele
speriate și confuze ar putea să caute refugiu chiar acolo unde
locuiesc oamenii. Așa că oamenii și animalele coexistă trăind
unii lângă altii. VY0V
este povestea unui vis devenit realitate. Sper ca fiecare din cei care au fost
impresionați de acestă poveste să găsească în ea o inspirație
pentru a-și urma propriile visuri.
Articol aparut la 20-8-2025 37 Inapoi la inceputul articolului |
Comentariul trebuie sa se refere la continutul articolului. Mesajele anonime, cele scrise sub falsa identitate, precum si cele care contin (fara a se limita la) atac la persoana, injurii, jigniri, expresii obscene vor fi sterse iar dupa caz se va ridica dreptul de a posta comentarii.
|
Copyright © Radioamator.ro. Toate drepturile rezervate. All rights reserved
Articole | Concursuri | Mica Publicitate | Forum YO | Pagini YO | Call Book | Diverse | Regulamentul portalului | Contact |