hamradioshop.ro
Articole > Echipamente si constructii radio Litere mici Litere medii Litere mari     Comentati acest articol    Tipariti

Piloni de antenă pentru lucrul în portabil

Balint Antal Madincea YO2MBA

O alternativă la zgomotul oraşului şi greutăţile instalării antenelor este lucrul în portabil. Astfel scăpăm uşor de zgomot, însă tot avem o problemă când vine vorba de antene, deoarece este greu de găsit o soluţie care să poarte în acelaşi timp atributele "performanţă" şi "portabilitate". Pe unde ultrascurte mai este cum este, dar pe unde scurte lucrurile se complică dacă se urmăreşte o participare serioasă în concursuri. Antenele fiind mai mari şi mai grele, necesită o susţinere corespunzătoare, greu de asigurat în regim portabil. Unii sunt fericiţii posesori ai unor piloni militari de fabricaţie rusească care se înalţă pe segmente, cu ajutorul unui sistem gen lift încorporat la bază. Dar această operaţie poate dura câteva ore şi necesită coordonarea a 7-8 oameni pentru ridicarea pilonului şi întinderea ancorelor. Este o soluţie posibilă, dar departe de cea ideală.

Rezolvarea vine tot din domeniul militar, dar din cealaltă parte a fostei "cortine de fier". Mi-a atras atenţia zilele trecute un anunţ de pe pagina de internet a firmei britanice Leavesley International specializate pe vânzarea de maşini şi utilaje, inclusiv vehicule militare la mâna a doua. La secţiunea "Military Trucks" se poate vedea în ofertă un vehicul/pilon telescopic mobil pentru antene. Înălţimea pilonului este de 25 metri şi rezistă la rafale de vânt de până la 137 km/h. Specificaţiile exacte privind rezistenţa la vânt sunt disponibile la cerere de la producător. (Clic pe foto pt. zoom)

Click pt. vizualizare imagine Click pt. vizualizare imagine

Pilonul telescopic este alcătuit din 6 segmente cu secţiunea pătrată, având lăţimile de 975, 860, 750, 645, 540, şi 440 mm. Toate componentele segmentelor sunt din aliaj de aluminiu AlMgSi 0.5. Ghidajele de alunecare din PTFE (polytetrafluororethylene) oferă frecare minimă şi nu necesită întreţinere. La capătul ultimului segment este montat şi un sistem de balizaj luminos.

Un mecanism cu scripeţi acţionat de un motor de 2,4 KW efectuează ridicarea pilonului iar siguranţe automate blochează fiecare element în momentul în care acesta ajunge în poziţia finală. Doi tamburi mecanici asigură derularea controlată a cablurilor de antenă în timpul acestei operaţiuni. Capacitatea bateriei permite un ciclu complet de ridicare/coborâre fără ca motorul maşinii să fie pornit, necesarul maxim de energie fiind de 3 KW. Alimentarea cu energie electrică poate fi asigurată şi dintr-o sursă exterioară. Timpul necesar pentru întinderea completă a pilonului este de 9 minute, fiind nevoie de doar doi operatori.

Orientarea antenei se face prin telecomandă. Pe fiecare din cele două rotoare de antenă este montat câte un reflector parabolic cu diametrul de 1.050 mm, acestea putând fi rotite independent cu ±100 grade pe azimut şi ±15 grade pe elevaţie. Pentru uz radioamatoricesc atât parabolicele cât şi rotoarele din dotarea stâlpului vor trebui înlocuite cu echipamente specifice nevoilor noastre.

Pilonul poate fi folosit pe terenuri cu înclinaţia de până la 10 grade paralel sau perpendicular faţă de axa autovehiculului purtător. Suprafaţa necesară instalării este de 10x8 metri.

Vehiculul suport este un camion Iveco Magirus 110-17 AW cu transmisie 4x4, model utilizat pe larg de forţele armate occidentale. Caracteristici tehnice:

  • motor: Deutz Diesel BF6L913 de 6,128 litri, 6 cilindri în linie, supraalimentat, răcit cu aer
  • putere: 124 KW (168 CP) la 2.650 rotaţii/minut
  • cutie de viteze: manuală cu 6 trepte înainte şi una înapoi
  • caseta de direcţie: cu bile, servoasistată
  • sistem de frânare: cu tambur, independent, dublu circuit pneumatic
  • instalaţia electrică: 24 volţi
  • anvelope: 13.00x20 PR-18 10x22.5
  • lungime: 7,56 m
  • lăţime: 2,37 m
  • raza de întoarcere 8,8 m
  • viteză maximă: 85 km/h
  • capacitate rezervor: 130 litri
  • număr locuri: 2+1

Pilonul este produs de către firma germană Geroh, firmă cu o experienţă de peste 60 de ani în producerea de sisteme telescopice pentru iluminat, filmări, antene, aparate de măsură ş.a. Primele exemplare produse pentru serviciile de pompieri sunt încă în uz, schimbându-se de-a lungul timpului doar autovehiculele pe care sunt montate. Folosindu-se în construcţia lor cu precădere aluminiu, materiale plastice şi oţel inoxidabil, acestea necesită întreţinere minimă, garantând în acelaşi timp fiabilitatea chiar şi în condiţii extreme de utilizare.

Gama de produse este destul de largă, cu modele de la 2 la 40 de metri înălţime şi încărcătură maximă de până la o tonă. Toate au un înalt grad de automatizare, instalarea făcându-se în câteva minute. În afara modelelor construite pe autocamioane purtătoare, au în ofertă şi versiuni montate pe remorci. Acestea pot fi alternative mai accesibile celor care deja au în dotare un Zil 131, Gaz 66 sau orice alt vehicul tractor care poate găzdui restul echipamentelor. Iar pilonii telescopici tubulari de dimensiuni mai mici pot fi montaţi pe aproape orice autoturism sau microbuz.

Geroh

Oferta firmei Geroh are avantajul de a oferi o paletă mai largă de variante, cea a firmei Leavesley şi a altora similare au un preţ mai accesibil. Probabil ambele deasupra posibilităţilor majorităţii radioamatorilor, ceea ce însă nu ne poate împiedica să visăm. Acum 20 de ani erau nenumărate piedici care limitau procurarea echipamentului din străinătate, acum a mai rămas una singură: cea financiară...

Balint Antal Madincea YO2MBA

Articol aparut la 30-12-2008

13648

Inapoi la inceputul articolului

Comentarii (16)  

  • Postat de Adrian Voica - YO2BPZ (yo2bpz) la 2008-12-31 06:57:03 (ora Romaniei)
  • Chiar daca momentan asa ceva este un vis pentru majoritatea dintre noi, informarea este extrem de binevenita. Si poate ca, nu peste mult timp, datorita si acestui articol, primele asfel de dotari vor apare si la radioamatorii ( sau chiar cluburile) cu posibilitati financiare si cu adevarata pasiune pentru performanta. Sa nu incetam sa visam! Asa dupa cum spunea Antal, cati dintre noi nu au visat in trecut sa aiba un FT sau un ICOM? Si uite ca pentru multi visele au devenit realitate! Tnx Antal! Un 2009 plin de impliniri pentu toti( si, de ce nu, si un plion telescopc, mai mare sau mai mic!).

  • Postat de Tony - YO3FXF la 2008-12-31 09:12:26 (ora Romaniei)
  • De mult timp ma gandesc la o astfel de solutie,dar pana acum nu s-a incumetat nimeni sa aduca in ro astfel de produse...Problema fiind transportul acestora in Ro...Inca nu am auzit sa existe in Ro o firma care sa fabrice asa ceva...Banuiesc ca un pilon mobil nu necesita autorizatie de constructie sau alte aprobari...

  • Postat de Dan - YO6OMD la 2008-12-31 16:28:59 (ora Romaniei)
  • In armata se mai foloseau sisteme de radiorelee, montate pe Zil-uri care aveau piloni pliabili si antene parabolice.O varianta mai usor de procurat, daca se caseaza, insa banuiesc ca numarul echipamentelor este destul de redus.
    Alta varianta mai usor de procurat este utilizarea unei automacarale telescopice.In cursul saptamanii se trimite la lucrari iar in week-end se foloseste in portabil.
    Variantele militare sunt de preferat deoarece majoritatea sunt cu transmisie 4x4 excelente pentru orice teren, perfecte daca se doreste lucrul de pe varful unui deal si nu este drum amenajat.
    O problema este circulatia pe drumurile publice,
    aceste vehicole sunt asimilate cu cele de transport marfa iar taxele sunt in consecinta.
    O varianta ar fi utilizarea ca masini de epoca, insa se pune problema costurilor de intretinere,
    deoarece cele de peste 30 ani folosesc o tehnologie mare consumatoare de resurse.(combustibil, revizii tehnice mai dese, intretinere la intervale mai mici fata de exemplu de motoarele de camion de acum care au 1 milion km garantat fara reparatii)
    PS. Pe cand la parada de 1 Decembrie sa vedem vehicole utilizate de radioamatori si inscriptionate ca atare?

  • Postat de Tony - YO3FXF la 2008-12-31 16:55:13 (ora Romaniei)
  • Eu ma gandeam mai mult la asa ceva : http://chriscolclough.com/myPictures/mobile+mast.jpg nu ditamai utilajele!

  • Postat de Gil - (neradioamator) la 2008-12-31 19:07:14 (ora Romaniei)
  • Nu functioneaza adresa indicata.

  • Postat de Tony - YO3FXF la 2008-12-31 21:36:21 (ora Romaniei)
  • la mine e ok
    http://chriscolclough.com/myPictures/mobile+mast.jpg

  • Postat de Tudor - YO3HBN la 2009-01-01 10:20:57 (ora Romaniei)
  • Articolul ridica o problema reala si de interes. O abordeaza insa numai la scala "industriala". Ori in 99 de cazuri din 100, radioamatorul are nevoie de un mast ce poate fi transportat cu Loganul si ridicat in doi. Mi-ati dat O tema de gandire pentru anul viitor! 73!

  • Postat de Gil - (neradioamator) la 2009-01-01 11:48:06 (ora Romaniei)
  • OK - Tony, Da - pana la urma adresa mi-a functionat, totusi la momentul primei accesari nu am reusit, desi am copiat-o corect in 3 browsere si folosit 2 ISP ! Acum am vazut-o, cred ca era o conexiune lipsa undeva pe http://www.- la "ei " sau hosting-ul lor avea vreo problema deoarece mereu primeam eroare. Multumesc ptr. postare si informare. Subiectul este interesant si nevoia este stringenta ptr. cine se confrunta cu aceasta necesitate, deoarece daca nu ai pilon, suport, etc. ptr. antena- nu se mai poate vorbi de radio, antene de orice fel, radioamatorism, satelit, etc. Este primul lucru si cel mai important, fara el nu exista nimic. Sa speram ca vom avea si noroc !.

  • Postat de David Moldovan - YO5BTZ la 2009-01-01 21:11:48 (ora Romaniei)
  • Este un subiect interesant. Eu consider totusi ca radioamatorismul se poate practica si fara atatea superlative. Se poate lucra si cu o antena inaltata la 2-3m de sol si cu putere care sa nu depaseasca 100W. Trebuie combinate in mod armonios iesirea in aer liber cu radioamatorismul privit ca "hobby" rezultand un nou sport: "radioexcursionismul" (citat dupa Vasile, YO5BLD) care face bine la trup si la minte. Va invit sa ascultati frecventele de QRP si veti observa ca pentru cei din occident care sunt satui de tehnica, este o placere deosebita sa lucreze cu puteri de 5W sau mai mici. Pentru inceput va invit sa incepeti cu banda de 80m: 3560kHz plus/minus 5kHz. Problema cu DX-urile o consider prea costisitoare si pentru aceasta propun asocierea mai multor radioamatori in cluburi, in felul acesta putandu-se folosi macaralele din constructii (inchiriate) inalte de peste 100m. HI! HNY de YO5BTZ

  • Postat de Sandor Tomo - YO5OAG la 2009-01-01 21:29:33 (ora Romaniei)
  • In primul rind LA MULTI ANI
    anul 2009 sa ne aduca multa sanatate si DX frumoase in antene,
    Pt. Dl Dan 6OMD ,da asa e si la noi in armata s au folosit ceva asemator, cel putin la Batalionul de Transmisiun de la Timisoara ( Popa Sapca ) erau mult mai frumoase, eu eram la radiolelee dar am vazut la cei de telegrafie ce aveau ( era un tinar locotenent care era si radiomator acolo ) mama cu o autospeciala dadai la manivela si avea o antea sferica da ce sa zic uite ca ma apuca amitirile, hi....
    Si in YO s ar putea dar nu se vrea e inca e foarte secret, hi...
    No problem o sa luam de alti, hi alti le dau numai sa scape de ele ( antene 2 hand ) doar no fii si aici T...nu inplicat :-(
    Atit de politica,
    ` 73 DX Sanyi YO5OAG

  • Postat de Gil - (neradioamator) la 2009-01-02 09:11:19 (ora Romaniei)
  • Da, antena poate fi si pe sol, depinde doar de scop si de ce fel vizibilitate radioelectrica ai nevoie, domeniul de frecventa, in ce directie, etc. Oricum, privind serviciul de amator, daca nu obtii legatura radio propusa, nu se intampla nimic, dar atunci cand obtinerea legaturii sau receptiei este absolut necesara sau obligatorie, datele problemei sunt altele !

  • Postat de Lari - YO9CSM la 2009-01-02 11:08:12 (ora Romaniei)
  • INTERESANT ARTICOL,TNX.Aprob ,,ULTIMILE DOUA CUVINTE ALE AUTORULUI''. 73's,Lari,YO9CSM,ALEXANDRIA.

  • Postat de Florentin - YO9CHO (yo9cho) la 2009-01-04 21:18:01 (ora Romaniei)
  • "motor: Deutz Diesel BF6L913 de 6,128 litri, 6 cilindri în linie, supraalimentat, răcit cu aer"

    Cati litrii la suta consuma chestia asta si cat CO2 evacueaza?
    Cred ca taxa de imatriculare ii depaseste valoarea(?)....Dar e frumos sa visam.In 2009 nici un radioamator fara pilon mobil!
    73 si mai ales La Multi Ani!

  • Postat de Florentin - YO9CHO (yo9cho) la 2009-01-04 21:21:22 (ora Romaniei)
  • http://www.hso.dk/hso/varekatalog/billederM/Deutz%20Turbo%20diesel%20BF6L913%20no.5683545.jpg

  • Postat de LINGVAY Iosif - YO5AVN la 2009-01-05 10:31:34 (ora Romaniei)
  • Da - asa este! Ustensiile militare - special cele mobile - pot fi de mare folos! Dar - taxele de inmatriculare, taxa de drum etc. sunt PROHIBITIVE! (A inmatriculat vre-un club masinile ZIL primite de la RO Army?)
    Solutie:
    CA - FRR sa faca o initiativa legislativa prin care mijloacele de transport SPECIALE de transmisiuni din dotarea radiocluburilor AS sa fie scutite de taxe (impozit, taxa "de mediu", "rovigneta etc.)! Daca vor obtine acest lucru - e ceva - merita sa fie realesi!
    Apropo: ce se mai aude cu "casa radio" domnule presedinte a FRR? - sau a ramas pur si simplu o garagara "trombon" electoral?

  • Postat de Grig - YO2CFS la 2009-01-06 00:04:33 (ora Romaniei)
  • Da , la 1197 aveau ceva masini interesante.
    Cea mai cea era un R142 in domeniul 20-60Mhz cu final GU43B iar receptorul principal era R157 cred.
    Daca era prin `80 probabil acel locotenent era Doru Comlosan. Buuun telegrafist !
    Cele de pe ZIL cred ca erau R141 numai ca erau pe 3 masini, una cu echipamentul alta cu grupuri iar ultima era cu sistemele radiante.

    73`

    Grig

    Scrieti un mic comentariu la acest articol!  

    Opinia dumneavoastra va aparea dupa postare sub articolul "Piloni de antenă pentru lucrul în portabil"
    Comentariul trebuie sa se refere la continutul articolului. Mesajele anonime, cele scrise sub falsa identitate, precum si cele care contin (fara a se limita la) atac la persoana, injurii, jigniri, expresii obscene vor fi sterse.
    Comentariu *
     
    Trebuie sa va autentificati pentru a putea adauga un comentariu.


    Opiniile exprimate în articole pe acest site aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al redacţiei.

    Copyright © Radioamator.ro. Toate drepturile rezervate. All rights reserved
    Articole | Concursuri | Mica Publicitate | Forum YO | Pagini YO | Call Book | Diverse | Despre Radioamator.ro | Contact