|
Sahana - sistem de management al dezastrelor
Necesitatea dezvoltării unui asemenea sistem a apărut în urma tsunamiului din 2004. La faţa locului au sosit numeroase echipe şi organizaţii de prim-ajutor şi imediat s-a văzut necesitatea unui sistem unitar de management al situaţiei şi coordonare a eforturilor. Majoritatea echipelor de la faţa locului ori nu aveau nici un sistem de management ori acesta era foarte învechit, ca de exemplu cel al Naţiunilor Unite care aveau ceva scris în vechiul FoxPro. Dezvoltarea programului a început chiar în acele zile de după dezastru, iar apoi a fost rescris de la zero în sistem open source, scalabil şi adaptabil pentru diverse nevoi.
Actualmente este un program foarte flexibil. Fiind disponibil codul sursă oricine poate modifica sau adăuga module după nevoi. Cerinţele hardware sunt foarte reduse, poate rula pe orice laptop chiar şi fără a avea disponibilă conexiune de internet. Poate rula pe unul sau pe multiple calculatoare iar bazele de date se sincronizează între ele sau cu un server central. Programul este portabil, adică se poate copia oriunde este nevoie şi poate rula direct de pe un memory stick, fără instalare. Permite setarea de diferite nivele de securitate pentru grupuri de utilizatori şi acces la diverse module. Interfaţa cu utilizatorul permite folosirea lui chiar şi pe un PDA. Toate comenzile şi mesajele programului se găsesc într-un fişier editabil cu notepad, ceea ce permite o uşoară traducere a lor în orice limbă. Deocamdată programul este disponibil pe lângă engleză (US şi UK), în următoarele limbi: arabă, bahasa indoneziană, bengali, burmese, chineză simplificată, germană, hindi, portugeză, rusă, sinhala, spaniolă, şi tamil. Fiind vorba despre o aplicaţie web, rulează pe orice platformă Windows, versiuni de Linux, Mac OS X şi chiar şi pe celebrele OLPC (One Laptop Per Child - acele laptopuri de 100$).
Principalele module ale sistemului sunt:
Scalabilitatea sistemului permite rularea atât pe un singur laptop cât şi pe reţele la nivel de regiune, ţară sau mai mult, în funcţie de nevoi şi de posibilităţi. Sincronizarea datelor în cazul rulării pe mai multe calculatoare se poate face atât prin reţea sau internet cât şi cu dischete, cd-uri sau memory stick. A fost utilizat în majoritatea dezastrelor din ultimii ani, dovedindu-şi utilitatea şi fiind dezvoltat continuu. Datorită scalabilităţii aplicaţiei, poate fi utilizată atât la nivel de organizaţie locală cât şi la nivel naţional sau transnaţional, motive pentru care mă gândesc că ar putea fi utilă şi radioamatorilor, mai precis reţelei naţionale pentru situaţii de urgenţă a FRR, care l-ar putea folosi pentru evidenţa voluntarilor şi a resurselor disponibile cât şi a distribuţiei acestora în teritoriu, iar în caz de eventuală necesitate pot deveni utile şi celelalte module ale programului.
Pentru mai multe informaţii vizitaţi următoarele:
Articol aparut la 21-10-2009 8517 Inapoi la inceputul articolului |
Comentariul trebuie sa se refere la continutul articolului. Mesajele anonime, cele scrise sub falsa identitate, precum si cele care contin (fara a se limita la) atac la persoana, injurii, jigniri, expresii obscene vor fi sterse iar dupa caz se va ridica dreptul de a posta comentarii.
|
Copyright © Radioamator.ro. Toate drepturile rezervate. All rights reserved
Articole | Concursuri | Mica Publicitate | Forum YO | Pagini YO | Call Book | Diverse | Regulamentul portalului | Contact |