Cupa Caraşului 2011
Ediţie aniversară: 240 de ani de industrie metalurgică şi constructoare de maşini la Reşiţa
Antal Madincea YO2MBA
Prin ediţia din 2011 a tradiţionalei competiţii "Cupa Caraşului" dorim să marcăm trecerea a aproape un sfert de mileniu de existenţă a industriei metalurgice şi constructoare de maşini pe aceste meleaguri, timp în care aceasta a modelat atât aşezările umane din zonă cât şi destinul câtorva zeci de generaţii de oameni.
La data de 3 iulie 1771, în timpul domniei împărătesei Maria Tereza a Austriei, au fost date în funcţiune la Reşiţa primele două furnale şi o forjă. Acest moment a însemnat naşterea industriei de prelucrare a metalelor pe aceste meleaguri şi a fost urmat de un lung şir de realizări, zona devenind un important centru industrial al ţării pentru următoarele două secole. Câteva repere istorice:
- 1782 - construcţia unui nou furnal, ce înlocuieşte unul construit în 1771
- 1816 - construcţia celui de al treilea furnal
- 1846 - aplicarea la Reşiţa, pentru prima data în România, a procedeului laminării
- 1850 - punerea în funcţiune a unui nou furnal şi modernizarea atelierelor siderurgice
- 1851 - la Reşiţa se laminează prima şină de cale ferată din România
- 1854 - concesionarea de către statul austriac a Uzinelor Reşiţa, societăţii de cale ferată STEG, consorţiu internaţional
- 1857 - începerea lucrărilor de modernizare a uzinelor
- 1861 - punerea in funcţiune a 3 furnale înalte, pe cărbune de lemn
- 1862 - se construieşte prima locomotivă cu aburi Tender STEG cu 10 roţi cuplate
- 1864 - punerea în funcţiune a cuptoarelor de cocsificare a cărbunilor
- 1868 - punerea în funcţiune a primelor convertizoare Bessemer
- 1870 - construirea laminorului pentru fabricarea bandajelor pentru roţi de vagoane şi locomotive
- 1871-1873 - s-a construit prima cale ferată industrială care a legat localităţile Reşiţa cu Bocşa şi Ocna de Fier, a căror bogăţie în minereu de fier este cunoscută şi utilizată încă de pe timpul romanilor
- 1872 - se construiesc primele locomotive cu aburi, pentru ecartament îngust. Tot în acest an se construieşte fabrica de şuruburi din Anina (aflată în prezent în conservare)
- 1876 - se aplica procedeul Siemens Martin pentru fabricarea oţelului
- 1880 - punerea în funcţiune a furnalului nr. 4
- 1883 - se construiesc mici grupuri energetice
- 1893 - demolarea furnalelor vechi şi construirea a 2 furnale noi
- 1901-1904 - construcţia centralei hidroenergetice "Grebla"
- 1905 - construcţia centralei termoelectrice
- 1905-1906 - construirea unei noi fabrici de produse refractare
- 1907-1909 - construirea barajului "Văliug" cu lac de acumulare, de 1,2 milioane mc apă
- 1909 - modernizarea laminoarelor - laminor duo reversibil, laminor de tablă groasă, laminor de tablă mijlocie, laminor universal, laminor de profile mijlocii, laminor de profile uşoare
- 1910 - se pune în funcţiune cel de al 4-lea furnal de construcţie americană
- 1914 - reconstrucţia oţelăriei - 4 cuptoare Siemens Martin, cu melanjor şi un cuptor electric basculant
- 1920 - înfiinţarea societăţii "Uzinele de Fier şi Domeniile din Reşiţa - UDR"
- 1923-1926 - reconstrucţia a 2 furnale
- 1926 - se construieşte prima locomotivă de cale ferată cu ecartament normal
- 1928-1930 - se instalează 2 laminoare noi - de discuri şi de bandaje
- 1929 - se construieşte încă un cuptor electric
- 1934 - se construieşte o nouă fabrică de cocs
- 1936 - înfiinţarea grupului Reşiţa - Malaxa
- 1937 - se măreşte capacitatea oţelăriei Siemens Martin prin construcţia cuptorului nr. 7
- 1948 - construirea barajului "Gozna - Văliug" de 10 milioane mc apă
- 1952 - începe construcţia cuptoarelor adânci la laminoare
- 1958 - reconstrucţia oţelăriei "Siemens Martin", înlocuirea cuptoarelor mici cu cuptoare de 125 şi 250 t, dotarea cu un nou melanjor
- 1960 - s-a construit primul motor Diesel de 2.100 CP, destinat echipării locomotivelor asamblate la Elecroputere Craiova. În total s-au construit peste 5.600 de bucăţi. O parte a rămas în România, dar multe au plecat în peste 20 de ţări de pe mapamond.
- 1961-1962 - construirea şi darea în exploatare a barajului "Secu"
- 01.04.1962 - reorganizarea societăţii Combinatul Metalurgic Reşiţa în Combinatul Siderurgic Reşiţa (CSR, actualmente proprietate a grupului rusesc TMK) şi Întreprinderea Constructoare de Maşini (în prezent Uzina Constructoare de Maşini Reşiţa, UCMR, membră a societăţii elveţiene INET Grup)
- 1962 - realizarea complexului de exploatare, prelucrare şi transport al calcarului tehnologic. Punerea în funcţiune a fabricii de aglomerare a minereurilor
- 1963 - punerea în funcţiune a celei de-a doua maşini de turnat fontă pe bandă
- 1964 - punerea în funcţiune a fabricii de var
- 1966 - punerea în funcţiune la oţelăria Siemens Martin a unui cuptor de 250 t
- 1967 - reconstrucţia laminorului de profile mijlocii şi a celui de profile uşoare
- 1968 - intră în funcţiune cel de-al doilea cuptor de calcinare la fabrica de var
- 1969 - punerea în funcţiune a noului laborator rapid de la oţelăria Siemens Martin
- 1971 - punerea în funcţiune la oţelăria Siemens Martin a celui de-al treilea cuptor de 250 t
- 1978 - punerea în funcţiune a laminorului degrosisor şi de semifabricate. Dotarea şi modernizarea sectoarelor de transporturi
- 1980 - încheierea primei etape de extinderi hidro-termoenergetice
- 1983 - demararea construcţiei unei noi uzine cocso-chimice. Începerea lucrărilor la amenajarea hidroelectrică "Nera Crăinicel"
- 1986 - introducerea în exploatare a calculatoarelor de proces (furnale şi oţelărie Siemens Martin)
- 1991 - se trece la oprirea fabricii de aglomerat şi a furnalelor
- 1995 - demararea lucrărilor la oţelăria electrică
- 06.12.1998 - se tratează prima şarjă în cuptorul oală
- 03.07.1999 - se elaborează prima şarjă în cuptorul electric
Pentru mai multe detalii vă invităm să vizitaţi:
- Antal Madincea YO2MBA
-
Articol aparut la
6-2-2011
7496
Inapoi la inceputul articolului
|