hamradioshop.ro
Articole > Activitati DX, trafic radio Litere mici Litere medii Litere mari     Comentati acest articol    Tipariti

Weak signal, un partener de călătorie

Partea a I-a

Sorin David Nimară YO7CKQ

Mai bine de un deceniu în urmă am descoperit articolele scrise de AA5TB [1] despre antena EFHW (End Fed Half Wave). O simplă căutare cu Google deschide noi orizonturi dar există articole foarte bune și în YO [2]. Am construit mai multe versiuni și simultan am explorat universul antenelor verticale, încărcate inductiv, destinate lucrului din portabil în benzile HF. Am început să folosesc astfel de antene în cursul călătoriilor, concedii și delegații, și al unor acțiuni organizate la evenimente și activități outdoor. Mi s-a părut o activitate interesantă și, încetul cu încetul, am strâns experiență de lucru din SV2, SV3, OE, I, EA8, 9A, HA, YU, 9H și numeroase locații din YO clasificate WFF și WCA. Este o școală interesantă unde poti experimenta multe, poți avea altfel de satisfacții și învăța la fel de multe lucruri noi.

Tehnologia evoluează constant și utilizarea rațională a spectrului, creșterea vitezei de transfer a informației, păstrarea unor lărgimi de bandă cât mai reduse simultan cu tolerarea unui raport S/N scăzut au devenit obiective importante. Tehnologiile weak signal au făcut cadou comunitătii de radioamatori moduri noi de trafic, JT65 și FT8 au fost doar câteva repere importante. Cel din urmă a produs o mică revoluție, a fost adoptat rapid și masiv de comunitatea de radioamatori care a început sa-i testeze limitele și posibilitățile. Devreme, YO9IRF a realizat primele QSO-uri SOTA 2 SOTA deschizând noi orizonturi în această nișă [3].

Softurile care fac weeak-signal au suferit și ele update-uri importante. Cel mai important, în viziunea mea, este acum toleranța de +/- 2.0 secunde la sincronizarea cu timpul. Acum este perfect posibil să faci sincronizarea „la mână” din portabil.

În primăvara lui 2019 aveam planificată o călătorie de 12 zile în Malta. Desigur, m-am gândit imediat și la o activitate radio, în limita timpului disponibil, numită în argou „vacation style”. Mi-am spus că este o bună oportunitate să testez capabilitățile modului FT8 într-o astfel de situație. Ultimii ani am folosit adesea un transceiver ELECRAFT KX3 în combinație cu felurite antene. De această dată, am optat pentru un transceiver ieftin de la YAESU, FT891, pentru un plus de semnal de 6dB la emisie. Am pregătit o antenă portabilă BuddiStick vertical [4], o sursă în comutație MPS-52145 și un Antenna Tuner compact MFJ 945E. Geanta de transport de la antenă este suficient de spațioasă și a permis completarea cu contragreutăți rezonante, cablu coaxial, adaptoare, câteva șocuri de mod comun, cele necesare pentru a instala o antenă EFHW pentru banda de 30 sau 20 metri, un UNUN 1/9 și sârmă pentru random wire. O cutiuță anexă a găzduit o cheie telegrafică miniatură și o interfață YAESU SCU-17, la fel de mică.

Împreună cu soția, am ajuns în excelente condiții pe aeropotrul internațional din Valletta. Echipamentul a călătorit la bagajul din cabină, fiind compact a încăput într-un troller mic. A fost verificat de cei de la controlul de securitate și nu a generat discuții suplimentare.

De prima provocare am avut parte după aterizare, când am preluat o mașină închiriata, un micuț Chevrolet Spark. După 29 de ani de condus „mașini normale”, a trebuit să conduc pentru prima dată, una cu volan pe dreapta circulând pe partea stângă. Am străbătut toată capitala, la o oră de vârf, prin sensuri giratorii „pe dos” pâna la hotelul nostru „Il Palazzin” din Qawra, St. Paul bay. Nu a fost simplu deloc, deloc !

Conform cerințelor de la rezervare, am primit o cameră cu balcon, la unul din etajele de sus. Spre bucuria mea, balustrada balconului este metalică și de mari dimensiuni. Am instalat antena BuddiStick, am atașat două contragreutăți rezonante pentru banda de 20 metri plus o legătură scurtă de la suportul rabatabil la balustradă. Am găsit repede, fără AT, o poziție pe bobina reglabilă, cu un SWR foarte mic probabil la condiția de rezonanță. Am instalat întreg echipamentul pe o măsuță, lângă fereastră.

În prima zi am făcut o constatare neplăcută. Deși membră UE, Malta nu a implementat recomandarea CEPT TR 61-01, în consecință trebuie să soliciți aici un indicativ radio maltez. Am făcut ziua următoare o deplasare în capitală, la sediul MCA (Malta Communications Authority) situat undeva în centrul istoric al orașului. Am îndeplinit formalitățile necesare și, peste înca o zi, am obținut indicativul local 9H3YO (cifra 3 este rezervată vizitatorilor).

Mi-am creat și un mic cont pe www.qrz.com/db/9h3yo . Am activat în benzile de 30/20/17 metri în CW și FT8. Totuși, majoritatea traficului s-a concentrat în banda de 20 metri în FT8. Zero QSO-uri în SSB! Malta este încă un indicativ căutat în benzi. Câteva apeluri și ești chemat de numeroase stații. Am vazut cât este de plăcut sa fii DX, chiar dacă un DX mai mititel !!!

Am instalat pe cablurile locale mai multe șocuri din ferită pentru rejecția radiofrecvenței de mod comun și minimizarea fenomenelor RFI. Utilizarea antenelor verticale, a celor asimetrice dar și proximitatea lor cu echipamentele produc adesea fenomene legate de compatibilitatea electromagnetică. Care conduc la defecte de modulație subtile în modurile digitale, traduse adesea, într-o rata foarte scăzută a QSO-urilor. Asta, pe lîngă cunoscutele fenomene de RF pe carcase, modulație audio cu probleme și salturi ale puterii la ieșire! Rezultate bune am obținut folosind miezuri split din ferită de bandă largă fabricate de TDK. Patru spire din RG58 C/U asigură (pe măsuratelea) o rejecție de cel puțin 25 dB, acurenților de mod comun, în banda de HF.

Traficul radio s-a desfășurat în principal dimineața devreme și seara. Nu am uitat că eram în concediu și am facut maximum posibil să explorăm insula. Amestec de nou și vechi, locații istorice remarcabile, peisaje unice produse de întâlnirea dintre munte și mare. Facilități pentru turiști. Mașina închiriată a fost de un real folos în exploararea insulei și utilizarea judicioasă timpului. Portul și esplanada „Saluting Battery” din Valletta, de unde este marcată și astăzi ora locală 12:00. Apoi Qawra, Buggiba, Sliema, St. Julien dar și așezări rămase ancorate în timp, precum satul pescăresc Marsaxlockk.

Apoi insulele Comino și Gozo cu Blue Grotte și Azur Window. Abordate cu o navă pentru pasageri, respectiv feribotul pentru transferul mașinii.

În vremurile astea, pe insula Gozo, există localnici care se îndeletnicesc cu producerea de sare alimentara direct din apa de mare. Utilizând „tăvi” săpate în stâncă și energia gratuită a soarelui.

Apoi plajele de la Golden Bay și Ghajn Tuffiha cu toate facilitățile create pentru turiști.

Am facut trafic radio în fiecare zi, folosind WSJT-X și am încercat desigur să maximizez numărul de QSO-uri. Am procedat la observarea spectrului audio din bandă pentru găsirea unor porțiuni libere, evitând QRM-ul inutil. Am activat „Hold TX Freq” și am evitat să folosesc frecvențe mai joase de 300 Hz și mai mari de 2500 Hz pentru a nu crea dificultăți celor ce au filtre cu cristale în frecvența intermediara. În general am lansat CQ dar am chemat și direcționat în cazul stațiilor DX sau YO. Dacă la mai mult de 4 apeluri nu răspundea nimeni, procedam la alternarea perioadelor pare și impare. Am hotărât să anulez orice QSO dacă se bloca mai mult de patru perioade în aceiași fază de schimb a mesajelor. Cred că astfel am crescut numărul de QSO-uri dar au fost și situații în care, partenerii reveneau după 2-3 minute și încercau să continuie QSO-ul. Lucru care a produs încurcături.

Am prins, într-un week-end, cred că primul concurs în modul FT8. Doi cunoscuți competitori din YO, 3GNF și 9HP se aflau la QSO-ul #100. Deși există prejudecata că, în FT8, QSO-urile „se fac singure”, să știți că se străduiau mult și erau insistenți. Mi-a făcut plăcere să vad zi de zi multe alte stații din YO foarte active în bandă și cu mulți dintrei ei să pot finaliza un QSO.

Am angajat multe, multe QSO-uri dar la fel de multe nu le-am finalizat, posibil din cauza QSB-ului. Erau stații care soseau cu diferențe de semnal de peste 10dB între două perioade consecutive. A fost de multe ori frustrant! Dar am avut și bucurii, să fii chemat în banda de 30 metri, de trei JA simultan și să lucrezi opt într-o seară! Am fost norocos, desigur.......

Încet, încet zilele au trecut și a venit și sfîrșitul vacanței. Am făcut și o mică statistică, deși antena a fost obturată pe un azimut de 180° :
- un total de 680 de QSO-uri cu stații din patru continente, EU, AS, NA și SA
- un total de 43 entități DXCC printre care și W, JA, BG, HL și HK
- Entitatea cea mai activă: DL care a produs 16% din numărul total de QSO-uri. Au fost numeroase situații în care, cei din DL soseau pe ecran în „pachete” de câte 5-6 stații consecutiv
- am lucrat toate districtele YO

Câteva remarci legate de funcționarea echipamentului:
- antena BuddiStick are un dispozitiv de prindere ingenios, tip menghină, care permite atașarea orizontală/verticală de un suport. Apoi o articulație sferică permite să dai un unghi de înclinare potrivit față de situația în cauză. Eu am fost tot timpul de părere că acest dispozitiv este subdimensionat mecanic. Antena a travesat totuși, în Malta, câteva zile cu rafale de vânt foarte puternice, fără probleme deosebite. Dar, pe perioada în care eram plecați din hotel, am demontat radiantul vertical pentru a evita pierderea lui.
- pe RX, FT-ul 891, a avut activă funcția IPO (adică preamplificatorul decuplat). Nivel de zgomot decent, semnale S3-S7 și nu am avut deloc senzația ca nu aveam sensibilitate destulă.
- pe TX am activat din meniu funcția „contest” pentru ventilator. Deși de mici dimensiuni, transceiverul a funcționat complet stabil termic, la o putere de ieșire de 50-60 wați RF și utilzare de ore în șir. Ventilatorul este suficient de silențios.
- MPS-52145 este o sursă în comutație, low cost, pentru 12 volți reglabil și maximum 12 amperi. Este facută să fie instalată permanent într-un rack, dar cu precauții minimale se poate folosi la stație. La mine a fost reglată pentru 14.0 volți la ieșire. La un curent de ieșire de 10 amperi și un factor de umplere de aproape 50% s-a stabilizat termic undeva la 45° C, făra ventilație suplimentară.
- MPS-52145 este o sursă de încredere care nu produce RFI și este fiabilă. A călătorit cu mine în multe locuri.

A fost o călătorie interesantă într-un nou univers!

73 de 9H3YO, Sorin

(va continua cu partea a II-a)

Dacă interesează, rog să accesați câteva referințe:
[1] http://www.aa5tb.com/efha.html
[2] https://colonati.wordpress.com/?s=EFHW
[3] https://www.radioamator.ro/articole/view.php?id=1170
[4] https://www.buddipole.com/buddistick.html

Sorin David Nimară YO7CKQ

Articol aparut la 1-5-2020

1792

Inapoi la inceputul articolului

Comentarii (5)  

  • Postat de Mircea - YO8XCM (yo8xcm) la 2020-05-01 08:22:35 (ora Romaniei)
  • Un articol excelent ca de obicei ! Felcitari !
    Asteptam si partea a II-a.

  • Postat de Mihai - YO3GCL (yo3gcl) la 2020-05-01 17:49:43 (ora Romaniei)
  • Foarte interesant si captivant articolul,Sorin. Pe langa faptul ca esti un bun operator radio, ai si bune abilitati de a atrage intr-un mod placut, atentia cititorului. La cat mai multe experiente placute, de acest gen.
    73!

  • Postat de Edy Dermengi - YO3BR (yo3br) la 2020-05-03 00:15:11 (ora Romaniei)
  • Foarte interesant articol , multumesc ! Ati reusit ambele , plimbare si radio.....aferim !

  • Postat de Dan - YO3GH (yo3gh) la 2020-05-03 21:01:52 (ora Romaniei)
  • Super descriere si CO! Felicitari ...

  • Postat de Gaz Emil - YO5DND (yo5dnd) la 2020-05-07 09:21:31 (ora Romaniei)
  • Un articol pe care l-am citit cu placere, interesant si dedicat atat radioamatorilor si celor pasionati de calatorii.

    Scrieti un mic comentariu la acest articol!  

    Opinia dumneavoastra va aparea dupa postare sub articolul "Weak signal, un partener de călătorie"
    Comentariul trebuie sa se refere la continutul articolului. Mesajele anonime, cele scrise sub falsa identitate, precum si cele care contin (fara a se limita la) atac la persoana, injurii, jigniri, expresii obscene vor fi sterse iar dupa caz se va ridica dreptul de a posta comentarii.
    Comentariu *
     
    Trebuie sa va autentificati pentru a putea adauga un comentariu.


    Opiniile exprimate în articole pe acest site aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al redacţiei.

    Copyright © Radioamator.ro. Toate drepturile rezervate. All rights reserved
    Articole | Concursuri | Mica Publicitate | Forum YO | Pagini YO | Call Book | Diverse | Despre Radioamator.ro | Contact