hamradioshop.ro
Articole > Evenimente, insemnari de calatorie Litere mici Litere medii Litere mari     Comentati acest articol    Tipariti

Cu trenul prin Elvetia

Ziua F2.1 Schaffhausen

Victoria Olaru (Nora), YO4AYL si Gheorghe Andrei Radulescu, YO4AUP


F1 Basel
F2.1 Schaffhausen
F2.2 Konstanz
F3.1 Geneva
F3.2 CERN - Lipitura Rece
F4 Saint Moritz - Glacier Express
F5 Koln si Aachen
F6 la 3500 m pe Jungfraujoch
F7 Ciocolata si cascaval
F8 Strassbourg
F9-10 Inapoi acasa

De aproape 60 de ani doua nume au o rezonanta deosebita pentru mine: Münchhausen si Schaffhausen.

Prima rezonanta este Münchhausen.

Povestile baronului von Münchhausen au incintat copilaria generatiei mele. Am ramas cu doua intrebari fara raspuns la acea vreme: cum a intors lupul pe dos si cum a incalecat pe ghiulea. Zilele acestea inaintea Craciunului, am apelat la prietenul Gogoloi care mi-a pus la dispozitie biografia lui Karl Friedrich Hieronymus, Freiherr von Münchhausen (11 Mai 1720 - 22 Feb 1797) in limba engleza aici: http://en.wikipedia.org/wiki/Baron_M%C3%BCnchhausen si intr-o versiune scurtata in romaneste aici: http://ro.wikipedia.org/wiki/Baronul_de_M%C3%BCnchhausen.

Din pacate nici acum nu am reusit sa aflu cum a intors lupul pe dos, dar am aflat cum se incaleca pe o ghiulea : http://www.youtube.com/watch?v=V0e5g13QB5U

Baronul, ca mai toti nobilii din vremea sa, a imbratisat cariera armelor si a slujit sub comanda generalului Suvorov in anii 1737-1738 in Rusia [razboiul ruso - turc desfasurat intre 1735 si 1739]. Din aceasta perioada dateaza si povestea cu ghiuleaua. A luptat si in cele doua campanii impotriva Suediei in anii 1740 - 1741. In Rusia se pare ca dumnealui s-a aflat in gratiile imparatesei Ecaterina. [ gurile rele, de ...] In 1744 se insoara cu frumoasa Jacobine von Dunten [ lituanianca de origine] cu care traieste fericit 40 de ani, pina in 1790 cind doamna il paraseste pentru a pleca in lumea celor drepti.Dumnezeu nu s-a indurat de ei si nu au avut copii. Povestile lui, publicate intii in America si apoi retraduse in germana s-au bucurat de un imens succes. S-au tiparit 650 de titluri in 35 de limbi ale pamintului. Bietul baron a fost un barbat frumos care s-a bucurat de pretuirea semenilor sai pina in clipa in care dupa ce a ramas vaduv, la 74 de ani s-a recasatorit cu o diva de numai 20 de ani. De !!! Intreaga poveste, povestita in nemteste este aici: http://video.google.ro/videoplay?docid=8427557433188273356&ei=iec0S-7FDqWu2wLi5ZiMDw&q=lugen+baron+munchausen&hl=ro&view=1#

Dupa numai un an, si citeva scandaluri mondene, diva, intr-un proces de divort urit, il lasa lefter. Totodata , printr-o campanie defaimatoare si plina de irealitati, face ca lumea sa-l perceapa ca pe "baronul mincinos", apelativ care nu i s-a aplicat niciodata inainte de 1794.

A murit singur, batrin si sarac la 22 februarie 1797. [ Aviz amatorilor de pupeze !!! ]


Fig. 2.1.01 Baronul von Munchhausen

A doua rezonanta este Schaffhausen.

Toti cei de virsta mea, care au crescut in Ardeal, stiu de la bunicul lor ce este acela un "Schaffhausen" de buzunar cu capace de aur. Din pacate majoritatea bunicilor a trebuit sa le vinda ca sa supravietuiasca in anii de dupa razboi. Totusi povestile mi-au ramas intiparite in memorie si din cind in cind imi dau ghes sa rascolesc prin cutiile cu amintiri. Ceasurile Schaffhausen de fapt aveau marca " International Watch Company" si dedesubt scria "Schaffhausen" dar in memoria colectiva au ramas ca ceasuri Schaffhausen. Acele ceasuri pe care le-am vazut cind eram copil sint astazi piese de colectie. O colectie de ceasuri IWC Schaffhausen moderne poate fi vazuta aici : https://www.iwc.com/index-en.asp iar o istorie a firmei de la infiintare si pina azi se gaseste aici: http://en.wikipedia.org/wiki/International_Watch_Company .


Fig. 2.1.02 Un Schaffhausen de colectie.

Si fiindca de la Basel la Schaffhausen drumul dureaza numai un ceas, am plecat in 29 iulie 2009 sa vedem Schaffhausen dar nu numai. Linga Schaffhausen, la cca 3 km departare, sint cataractele Rinului. Rinul este navigabil atit in amonte cit si in aval de Schaffhausen iar cataractele sint punctul central de atractie pentru turistii care viziteaza zona.

Cu lectiile facute de acasa am pornit la drum.


Fig. 2.1.03 Harta Turistica


Fig. 2.1.04 Obiective de vazut

Dimineata la ora 06.22 sintem in gara Basel Bad [ gara germana. O parte din orasul Basel este in Elvetia si o parte in Germania. Gara Basel Bad era punct de frontiera inainte de deschiderea frontierelor Europei. Acum se circula liber.]


Fig. 2.1.05 Cu noaptea in cap in gara


Fig. 2.1.06 Trenul spre Schaffhausen


Fig. 2.1.07 Prima zi de expeditie cu trenul.

A propos de frontiere. Daca veti urmari pe harta frontiera dintre Germania si Elvetia, veti constata ca este deosebit de sinuasa. Ba chiar in apropiere de Schaffhausen exista o enclava germana inconjurata complet de teritoriu Elvetian. In aceasta comuna, corespondenta poate fi trimisa atit in sistemul postal german cit si in cel elvetian. De asemenea ca moneda este folosit atit francul elvetian [CHF] cit si Euro-ul. [Amanunte aici: http://en.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCsingen].

In completarea informatiilor din post scriptumului la capitolul intitulat Lipitura rece, un mic ghid despre Schaffhausen poate fi citit in nemteste aici: http://de.wikipedia.org/wiki/Schaffhausen [textul in limba germana este cel mai complet dar si in engleza este destul de bine dezvoltat.] iar un ghid turistic bun este aici: http://www.virtualtourist.com/travel/Europe/Switzerland/Kanton_Schaffhausen/Schaffhausen-690385/TravelGuide-Schaffhausen.html. Un document PDF intitulat "SCHAFFHAUSEN - Ghid turtistic" se gaseste si la Radioamator.ro.

SFAT: cind sinteti in grup si aveti mai multe aparate de fotografiat, aveti grija ca sa setati la toate aparatele aceiasi zi si aceiasi ora si acelasi minut. In acest fel, puteti sa creati la revenirea acasa un singur director care sa contina toate pozele facute de toata lumea, pe care sa-l ordonati dupa data si ora la care s-au facut fotografiile si sa aveti in acest fel intregul film al excursiei vazut prin ochii tuturor celor care au facut poze. Tot patitul este priceput. Noi am avut doua aparate si unul era setat dupa ora LOCALA si celalalt a ramas cu ora Romaniei !!! de aceea veti vedea ca poze facute evident in acelasi loc si la aceiasi ora, a u inregistrate ore diferite. [Fotografiile facute la plecare, dimineata, in gara Basel Bad - Fig. 2.1.5 , 6 si 7 de mai sus - sint facute la ora locala sase si jumatate, dar au inregistrata ca ore la care au fost facute , 6.22 pentru pozele cinci si sase si 7.23 pentru poza 7 !!! ]

Hai hui prin Schaffhausen

Asadar am plecat la sase si jumatate din Basel Bad si la sapte si jumatate am coborit din tren in gara Schaffhausen. Cu harta pe care am marcat obiectivele de vazut si de vizitat in mina, [ Fig. 2.1.04 Obiective de vazut] pornim din gara sa vedem bijuteriile arhitectonice ale orasului vechi. Sintem in Elvetia, asa ca este normal ca prima vitrina pe care o vedem sa fie asta.


Fig. 2.1.08 Prima Vitrina

Ne luam picioarele la spinare si pornim spre Poarta svabilor , construita pe la 1370, de unde va incepe plimbarea pe Strada Garii din orasul vechi.


Fig. 2.1.09 Poarta svabilor 1


Fig. 2.1.09 Poarta svabilor 2


Fig. 2.1.09 Poarta svabilor 3

De aici, urmind traseul pe care ni l-am propus, admiram fatada cladirii aflata la numarul 43 denumita Zum grossen Käfig. [La colivia mare] - un fost han in secolele trecute. Pe fatada, pictat in fresca, este marsul triumfal al lui Timur Lenk purtindu-l pe Baiazid inchis in colivie [de unde si numele hanului ]. [ Timur Lenk mai este el cunoscut si ca Tamerlan in istoria scrisa in apusul Europei: http://ro.wikipedia.org/wiki/Timur_Lenk ]


Fig. 2.1.10 Zum grossen Käfig 1


Fig. 2.1.10 Zum grossen Käfig 2


Fig. 2.1.10 Zum grossen Käfig 3


Fig. 2.1.10 Zum grossen Käfig 4


Fig. 2.1.10 Zum grossen Käfig 5


Fig. 2.1.10 Zum grossen Käfig 6

Mai jos, spre Fronwagplatz, pe aceiasi strada pe care o parcurgem in intregime, la numarul 17, se afla un alt fost han [acum magazin de incaltaminte] "Zum Ochsen " [ La Bou" - numit astfel dupa fresca aflata pe fatada cladirii ].

Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Foarte frumoasa si splendid decorata este "fereastra foisor" - balconul - aflat in mijlocul fatadei. Cele cinci panouri mari de sub fiecare ochi de fereastra simbolizeaza simturile omului, reprezentat fiecare de catre o silueta feminina care in primul panou se priveste in oglinda [vazul] in al doilea tine in mina o manusa [ simtul tactil], in al treilea miroase o floare [ mirosul], in al patrulea cinta la lauta [auzul] si in ultimul maninca o prajitura [gustul].

Este caracteristic pentru partea de oras vechi din Schaffhausen, ca in secolul 17 si 18, la majoritatea cladirilor s-au atasat pe fatade astfel de foisoare care, pe de-o parte demonstrau bunastarea si bunul gust al proprietarilor si pe de alta parte aveau si un rol practic, si anume acela de a permite celor din casa sa-si satisfaca curiozitatea, privind in susul si in josul strazii.

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Am ajuns in capul strazii, in Fronwagplaz. Aici sint patru lucruri de privit: fintina printului maur care dateaza din 1535, fintina ofiterului din garda elvetiana care dateaza din 1524, si alaturi, o taraba cu caise si cirese pietroase. La statui ne-am racorit cu apa rece dar fructe nu am cumparat. Elvetia este o tara scumpa totusi.


Fig. 2.1.13 Fintina Printului Maur [1535]


Fig. 2.1.14 Fintina Ofiterului din Garda Elvetiana [1524]


Fig. 2.1.15 Caise


Fig. 2.1.16 Cirese pietroase

Tot aici in piata se afla turnul cu acelasi nume, al carui ceas dateaza din 1564


Fig. 2.1.17 Fronwagturm 1


Fig. 2.1.17 Fronwagturm 2

Dupa ce ne-am racorit putin, facem la stinga pe Vordergasse ca sa vedem Casa Calaretului si mai apoi Biserica Sf. Ioan. Mai inainte insa, din mijlocul pietii aruncam o privire in urma pe strada Garii pe unde am venit. In capatul celalalt al strazii ma privim o data poarta swabilor [o fi poarta prin care au plecat swabii cind au fost colonizati la noi in Banat ?] Acum facem stinga si privim pe Vordergasse inainte. E ora opt si un sfert si primii turisti s-au oprit sa bea o cafea cu lapte cu cornuri calde. Traditii !!!


Fig. 2.1.18.1 Strada Garii


Fig. 2.1.18.2 In mijlocul pietii


Fig. 2.1.18.3 La cafeaua cu lapte

Am ajuns la Casa Calaretului care are doua fatade pictate in acelasi stil baroc al secolului 18.

Highslide JS Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Si de aici in Piata Bisericii Sf. Ioan. Pe drum am mai observat si modul in care elvetienii isi protejeaza monumentele de gainatul coroziv al pasarelelor.

Highslide JS Highslide JS Highslide JS
Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Ceasul arata opt si jumatate si este miercuri 29 iulie 2009. Muzeul ceasurilor Schaffhausen din incinta fabricii se deschide abea dupa amiaza las ora 3. Boutique-ul la 9.30 dar nu ne intereseaza, asa ca ne multumim sa vedem Muzeul IWC aici: https://www.iwc.com/museum/tour-en.asp si noi schimbam traseul si programul si plecam sa vedem citadela Munot. Constructia mi s-a parut ciudata. Astazi este folosita ca muzeu si ca spatiu pentru manifestari social- culturale. De sus de pe platforma am vazut si Fabrica de ceasuri IWC si un cartier nou care se dezvolta pe malul sting al Rinului.

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Coborim pe scarile din ultima fotografie facuta la Munot si plecam sa luam troleibuzul Nr.1 spre Neuhausen. Drumul dureaza numai 10 minute si la ora 9.15 ajungem in centrul localitatii Neuhausen [un satelit al orasului Schaffhausen]. Cind ne dam jos din troleibuz auzim deja vuietul apei.

Drumul din centrul localitatii [statia Neuhausen Zentrum] pina la cascada dureaza un sfert de ora. Drumul coboara in panta abrupta pe linga o fabrica de ambalaje din mase plastice dupa care imediat se vede cascada. Trecem pe linga o veche roata de apa, pe linga monumentul Aluminiului Elvetian pe malul Rinului in aval de cascada pe faleza spre debarcaderFig. 2.1.23.01


Fig. 2.1.23.01 Fabrica de ambalaje cu intrarea principala la ultimul etaj !


Fig. 2.1.23.02 Roata de apa 1


Fig. 2.1.23.03 Roata de apa 2


Fig. 2.1.23.04 In memoria atitor roti


Fig. 2.1.23.05 Industria Aluminiului multumeste


Fig. 2.1.23.06 Aluminiu Elvetian

In tot acest timp spre stinga am privit cascada si stincile din mijlocul ei pe care urma sa ne cataram si noi. Imaginile sint coplesitoare si prefer doar sa vi le arat fara sa fac nici-un comentariu.

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Dupa amiaza urmeaza Konstan.

88 & 73 ! Nora, YO4AYL & Andrei, YO4AUP.

Victoria Olaru (Nora), YO4AYL si Gheorghe Andrei Radulescu, YO4AUP  

Articol aparut la 10-1-2010

11600

Inapoi la inceputul articolului

Comentarii (7)  

  • Postat de Alex Farkas - YO5AMF la 2010-01-11 06:39:27 (ora Romaniei)
  • Draga Andrei& Nora, am asteptat deja acest articol! Un titlu ales foarte bine, o prezentare excelenta cu un umor fin, si... un sfat de luat in seama ("Aviz amatorilor de pupeze !!!") ma facut sa ma distrez copios. Astept cu nerabdare urmatorul serial!!!73'Alex

  • Postat de pescaru jean - YO9AWV la 2010-01-11 07:48:10 (ora Romaniei)
  • Fãrã hi, suneți minunat în narațiune !

  • Postat de Silviu - YO8TK (yo8tk) la 2010-01-11 21:51:21 (ora Romaniei)
  • Fotografiile sint foarte interesante.Din studiul lor nu am observat nici un transceiver sau vre-o antena.
    Asadar ,cred ca articolul nu are nici o legatura cu radioul.
    Poate in numarul urmator.

  • Postat de Florentin - YO9CHO (yo9cho) la 2010-01-12 00:06:51 (ora Romaniei)
  • ca de obicei cu multa placere am citit impresiile de calatorie.Sunt si eu un mare amator de escapade si de aceea imi este usor sa ma transpun.Sanatate si multe calatorii placute.

  • Postat de mircea - YO8RXU la 2010-01-13 08:17:16 (ora Romaniei)
  • Un articol placut, relaxant, cu si despre radioamtori,carora li se adreseaza din afinitate familiala, desi... Oare polemica jenanta de pe forum, din luna trecuta, are legatura cu radioamatorismul?

  • Postat de noro - YO5ONG la 2010-01-16 20:47:11 (ora Romaniei)
  • Draga Victoria Olaru (Nora), YO4AYL si Gheorghe Andrei Radulescu, YO4AUP va rog data vitoare in astfel de excursii reusite(poze super)macar o data tineti si voi o portabila in mana , sau o mufa BNC ca sa intelegem si noi ca nu suntem pe pe blogul "expeditilor nemaipomenite" Multumesc.
    P.S. daca nu aveti nici macar un BNC va trimit cadou una.

  • Postat de Vasile - YO9FEH la 2010-01-17 13:01:14 (ora Romaniei)
  • Am si eu o bucata de fir...pt o viitoare antena...cand mai plecati....!Hai sa ne laudam ca avem bani si timp sa ....vedem Elvetia !Pe acolo nu era nici-o antena ? Succes in viitoarea excapada !

    Scrieti un mic comentariu la acest articol!  

    Opinia dumneavoastra va aparea dupa postare sub articolul "Cu trenul prin Elvetia"
    Comentariul trebuie sa se refere la continutul articolului. Mesajele anonime, cele scrise sub falsa identitate, precum si cele care contin (fara a se limita la) atac la persoana, injurii, jigniri, expresii obscene vor fi sterse iar dupa caz se va ridica dreptul de a posta comentarii.
    Comentariu *
     
    Trebuie sa va autentificati pentru a putea adauga un comentariu.


    Opiniile exprimate în articole pe acest site aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al redacţiei.

    Copyright © Radioamator.ro. Toate drepturile rezervate. All rights reserved
    Articole | Concursuri | Mica Publicitate | Forum YO | Pagini YO | Call Book | Diverse | Despre Radioamator.ro | Contact