hamradioshop.ro
Articole > Evenimente, insemnari de calatorie Litere mici Litere medii Litere mari     Comentati acest articol    Tipariti

Lipitura Rece

Victoria Olaru (Nora), YO4AYL si Gheorghe Andrei Radulescu, YO4AUP


F1 Basel
F2.1 Schaffhausen
F2.2 Konstanz
F3.1 Geneva
F3.2 CERN - Lipitura Rece
F4 Saint Moritz - Glacier Express
F5 Koln si Aachen
F6 la 3500 m pe Jungfraujoch
F7 Ciocolata si cascaval
F8 Strassbourg
F9-10 Inapoi acasa

Anul trecut, dupa ce am revenit acasa din Alaska, [vezi ciclul "Et in Arcadia Ego!"] mi-am pus urmatoarea intrebare: "Cat costa o lipitura rece?" Ca sa aflu raspunsul, am programat o vizita la CERN.

Primele informatii se gasesc la Wikipedia: www.en.wikipedia.org/wiki/Large_Hadron_Collider iar programarea vizitei se face aici la pagina "Booking form".

Am obtinut o programare pentru 31 iulie 2009. [Click aici pentru acceptul CERN pentru vizita]. Centrul European pentru Cercetari Nucleare are sediul la Geneva in Elvetia si este amplasat aproape de aeroport. O istorie a CERN in prezentare Microsoft Power Point se poate vedea aici.

Asadar in 31 iulie 2009 dimineata am ajuns la Geneva, am vizitat asemenea tuturor turistilor in trecere prin Geneva, Catedrala Sf. Petru, am fotografiat de sus arteziana, si la prinz, am ajuns la CERN. Am urmat programul anuntat.


Fig. 01 Amplasament


Fig. 02 Vazut mai de aproape


Fig. 03 Am ajuns la CERN


Fig. 04 In sala, numai ochi si urechi


Fig. 05 CERN


Fig.06 Bine ati venit

Prezentarea a urmarit sa ne familiarizeze cu ceea ce urma sa vedem in continuare. CERN este un laborator care s-a dezvoltat in timp, o cercetare determinind-o pe urmatoarea. Lista acceleratoarelor de particole care au functionat inainte este urmatoarea [preluare din Wikipedia]

  • The original linear accelerator (Linac1).
  • The 600 MeV Synchrocyclotron (SC) which started operation in 1957 and was shut down in 1991.
  • The Intersecting Storage Rings (ISR), an early collider built from 1966 to 1971 and operated until 1984.
  • The Large Electron-Positron Collider (LEP), which operated from 1989 to 2000 and was the largest machine of its kind, housed in a 27 km-long circular tunnel which now houses the Large Hadron Collider.
  • The Low Energy Antiproton Ring (LEAR), commissioned in 1982, which assembled the first pieces of true antimatter, in 1995, consisting of nine atoms of antihydrogen. It was closed in 1996, and superseded by the Antiproton Decelerator.

Cel mai puternic accelerator de protoni din lume, denumit pe scurt LHC , accelereaza fluxul de protoni inainte de ciocnire pina la o viteza de 299.780.455 m/sec !!!, adica 99.9999991% din viteza luminii in vid, utilizind 47 kW radiofrecventa in cavitati de rezonanta pe 342 MHz [ acesta va fi subiectul unui alt articol]. Protonii ajung la o energie de 7 TeV. Se genereaza doua fascicule de protoni care se deplaseaza in accelerator in sensuri contrare, si la momentul ciocnirii frontale proton - proton energia disponibila simularii momentului T = 0 a genezei universului, este de 14 TeV. Daca se vor pune in evidenta particulele Higgs, experimentul isi va fi atins scopul confirmind teoria prin care se demonstreaza ca inainte de momentul T=0 n-a existat substanta . [Cine poate spune cit este matematica, cit este fizica si cit este filozofie !?]

Mai multe amanunte despre CERN si impactul sau asupra mediului se pot citi aici: http://cdsweb.cern.ch/record/1165534/files/CERN-Brochure-2009-003-Eng.pdf , http://cernenviro.web.cern.ch/cernenviro/docenviro_img/4aspect/_images_aspect/image_et_pdf_etude_impact/etude_impact.pdf

Din prezentarea facuta noua la CERN, am retinut ca cele trei probleme critice din LHC sunt:

  • Vidul,
  • Magnetii si
  • Cavitatile rezonante.

Despre vid, o singura precizare: in cele doua conducte prin care sint dirijate cele doua fascicole de protoni, presiunea interioara este de 10-13 atmosfere !!!

Despre magneti acum retin numai faptul ca:
In total sint 9593 de electromagneti din care dipoli sint 1232 bucati
Un dipol are 15m lungime si cintareste 27 tone.
Amanuntele, impartite in trei parti, despre superconductorii si supermagnetii din LHC sint de vazut aici:

LHC Superconducting Magnets 1
LHC Superconducting Magnets 2
LHC Superconducting Magnets 3

Despre cavitatile rezonante retin doar ca sint 8 pe fiecare fascicul de protoni, ca lucreaza la 4,7 Kelvin si ca fiecare bloc de patru este alimentat cu 47kW la 342MHz. Mai mult despre cavitati rezonante in regim superconductor in alt articol.

Si inapoi la supermagneti.

Infasurarile sint executate dintr-un aliaj de Niobiu - Titan care la temperatura de lucru de 1,7 Kelvin este superconductor. Conductorul electric, in forma de banda lata de 15mm si groasa de cca 1,5mm, este compus din 36 de "cabluri" superconductoare avind fiecare diametrul exterior de 0,7mm fiind alcatuit la rindul sau dintr-o camasa exterioara de cupru si inima din 9000 de fire de 7 microni diametru din aliaj Nb-Ti. Electromagnetii sint legati in serie iar curentul de magnetizare este de 12000 A.


Fig. 07 Cablul superconductor


Fig. 08 Sectiune prin electromagnet


Fig. 09 Magnet in faza de asamblare


Fig. 10 Banda superconductoare


Fig. 11 Testarea inainte de montaj


Fig. 12 Zona dintre doi magneti

In total sint aproximativ 20.000 de imbinari electrice sudate pe cablul superconductor din care sint executati electromagnetii. Sudurile, de fapt lipire tare cu argint si cositor, se executa cu plasma in mediu de gaz protector. [cositorul devine si el superconductor la 3.72 K]

Fig. 13 Imbinarea intre doua infasurari superconductoare [detaliu din Fig. 12]

O astfel de imbinare are in functiune la temperatura de lucru de 1,7 K o rezistenta egala cu:

r = 0,000000001 Ω

Pentru a realiza aceasta rezistenta, fiecare capat de infasurare, la iesirea din blocul electromagnet se prelucreaza ca in Fig. 14. se fasoneaza la locul de montaj, se sudeaza in argon cu argint si cositor si in final arata ca in Fig. 15


Fig. 14 Terminal de electromagnet pregatit pentru imbinare


Fig. 15 Imbinare terminata

Cu toate masurile de procedurare a operatiilor de asamblare [lucru in sistem AQ] si cu toate masuratorile efectuate inainte de punerea in functiune [care a avut loc la 10 septembrie 2008] una din cele douazeci de mii de imbinari a fost o "lipitura rece".

Ce s-a intimplat la 19 septembrie 2008 ? A explodat o bomba !!!

Dupa punerea in functiune a acceleratorului in ziua de 10 septembrie 2008 sarcina a fost crescuta treptat. La 19 septembrie, la un regim aproape de cel nominal, la un curent de magnetizare de aproape 12000A, "lipitura rece" a degajat o cantitate de caldura mai mare decit cea care putea fi eliminata prin circulatia Heliul suprafluid in sistem, procesul s-a dezvoltat in avalansa, "lipitura rece" s-a topit, s-a produs un arc electric care a provocat vaporizarea locala a heliului. Acest fapt a fost echivalent cu detonarea unei bombe in interiorul acceleratorului. Rezultatul a fost dislocarea de pe fundatii a 53 de electromagneti cu avarierea grava a 22 dintre ei. Cauza, o "Lipitura rece" care avea rezistenta in timpul functionarii de numai 0,0000002 Ω, adica de 200 de ori mai mare decit acel infinit mic cit ar fi trebuit sa fie.

Reparatia propriuzisa a costat 21 milioane USD si a intirziat lucrarile cu un an.

Rapoartele CERN despre avarie si comunicatul la terminarea lucrarilor de reparatie pot fi citite aici:

LHC Report March 09: Why did the LHC break down
LHC News July 7, 2009 - LHC damage repaired

In final, la plecare, am cumparat ca amintire, un breloc cu insemnele CERN, care contine o bucatica de banda superconductoare utilizata la confectionarea electromagnetilor acceleratorului de hadroni de la CERN, din Geneva, Elvetia.


Fig. 16 Brelocul Superconductor


Fig. 17 Certificatul de autenticitate

Alte fotografii facute la CERN

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

88 & 73 ! Nora, YO4AYL & Andrei, YO4AUP

Post Scriptum (sau cum am planificat excursia)

Anul acesta am fost trei saptamini in Elvetia. Elvetia este o destinatie turistica traditionala. Aici se face turism organizat de mai bine de 200 de ani si rezultatele se vad.

(In St.Moritz, la un sens giratoriu, la ora prinzului cind traficul auto era foarte redus,ne-am intilnit cu un milion si jumatate de dolari. O data cu noi au intrat in intersectie un Ferari, un Maseratti si un mic Mercedes SLK500. Ferari-ul am apucat sa-l fotografiez cind trecea pe linga noi, Maseratti-ul l-am regasit mai tirziu parcat la o pensiune linga Hotelul Sandonela unde ne-am cazat noi. Mercedesul nu l-am revazut.)

Organizarea acestei vacante a presupus planificarea timpului si a banilor.

A Despre bani: Cele trei capitole mari de cheltuieli au fost solutionate dupa cum urmeaza:

1) Cazarea: Am avut cazare pentru intreaga perioada in Basel. O garsoniera se inchiriaza pentru o luna de vara cu 750 CHF.

2) Transportul: Am cumparat aici in tara "abonament" pentru calatorii pe calea ferata in Europa, model Inter-rail, valabil 22 zile cu 10 zile de calatorie si in Elvetia ne-am cumparat cite un Half-fare pass. Cu aceste doua facilitati cheltuielile de transport s-au redus la jumatate fata de costul lor integral. [half fare pass-ul reduce si costul biletului pt transport in comun de la 3 la 2 CHF !!! si este valabil si la multe croaziere pe Rin si pe lacuri.].

Vacanta 2009 - Cheltuieli de transport

3) Masa: Am facut piata de citeva ori si am gatit ca acasa atunci cind am stat in Basel. Cind eram pe drum, in functie de impejurari, de la un sandwitch mincat din mers pina la un prinz luat intr-un restaurant cu serviciu a la carte.[un sandwich costa intre 6 si 9 CHF in timp ce o masa frugala - un fel de mincare - costa undeva la 27-40 CHF de persoana, fara nimic de baut !!! ]

B Despre timp:

Programul excursiei a fost urmatorul: ( ziua Fx este ziua x din cele 10 zile de flexi pass disponibile)

Ziua F1 Constanta - Basel
Ziua F2.1 Schaffhausen
Ziua F2.2 Konstanz
Ziua F3 Geneva, CERN
Ziua F4 St.Moritz, Glacier Express
Ziua F5 Koln, Aachen
Ziua F6 Jungfraujoch
Ziua F7 Schokolade - Express
Ziua F8 Strassbourg
Ziua F9+10 Basel - Constanta [vezi cheltuielile de transport]

Planificarea si programarea au durat sase luni dar s-au dovedit a fi inspirate si excursia de anul acesta a fost si ea o reusita.

73! Andrei, YO4AUP

Victoria Olaru (Nora), YO4AYL si Gheorghe Andrei Radulescu, YO4AUP  

Articol aparut la 19-11-2009

10683

Inapoi la inceputul articolului

Comentarii (8)  

  • Postat de Stanescu Florentin - YO3FEW la 2009-11-20 10:02:23 (ora Romaniei)
  • Sa mai zica cineva de rau raposatei uzini "Electronica", care avea niste lipituri in televizoarele pe care le producea...
    Cred ca nu sunt sigurul care a mancat multa paine alba din depanarea lor...Dar pana la 21 milioane USD..

  • Postat de Vasile - YO6EX (yo6ex) la 2009-11-20 12:40:40 (ora Romaniei)
  • Interesanta excursie...
    Eu am vizitat o bucatica din Elvetia, trecand pur si simplu granita din Germania, cu o masina inmatriculata in DL, fara sa ma intrebe nimeni nimic nici la dus nici la intors...Hi...
    Cat despre lipituri reci... asi putea sa dau exemple la transceivere scumpe de la YAESU...

  • Postat de Daroczi Karoly - YO2GL la 2009-11-21 11:44:03 (ora Romaniei)
  • Titlul"lipitura rece" a trezit curiozitatea mea.
    Am avut parte de ele....(de lipituri reci).
    Este un titlu inspirat.
    Expunerea ,povestirea,a ce a ce ati vazut este excelenta.Complectata cu filmele care cuprind explicatii stiintifice ,te fac sa intelegi (sau crez ca intelegi?!)grandiozitatea acestui laborator si a experientei ce se desfasoara acolo.
    Multumesc foarte mult pentru acest articol de documentare despre "experienta secolului".
    Va doresc multa sanatate si alte excursii la fel de interesante.
    Carol/yo2gl

  • Postat de Florentin - YO9CHO (yo9cho) la 2009-11-22 00:37:19 (ora Romaniei)
  • Va admir dragostea de a calatori!
    Sa va tina D-zeu sanatosi!

  • Postat de Nelu - YO2LEA la 2009-11-22 20:56:42 (ora Romaniei)
  • Excelenta prezentare a locurilor in care ati fost. Mi-a facut placere sa citesc articolul.
    Felicitari !!!

  • Postat de Leo - YO7DEK la 2009-11-23 22:54:35 (ora Romaniei)
  • Foarte interesant articolul.Va rugam sa mai reveniti si cu alte articole despre calatorii.Leo

  • Postat de Alex Farkas - YO5AMF la 2009-11-25 06:29:48 (ora Romaniei)
  • Am savurat articolul cu mare placere! Scris in stilul caracteristic "yo4aup", o banala "liptura rece" buclucasa, ca titlu, ne a facut sa calatorim alatur de voi in HB9...

  • Postat de Dan - (neradioamator) la 2009-12-23 11:09:25 (ora Romaniei)
  • Va invidiez pentru minunile pe care le-ati vazut ! Extraordinar articol ! Am fost si eu cu ochii mintii acolo cand am citit articolul . Puteti da lectii multor ziaristi .

    Scrieti un mic comentariu la acest articol!  

    Opinia dumneavoastra va aparea dupa postare sub articolul "Lipitura Rece"
    Comentariul trebuie sa se refere la continutul articolului. Mesajele anonime, cele scrise sub falsa identitate, precum si cele care contin (fara a se limita la) atac la persoana, injurii, jigniri, expresii obscene vor fi sterse.
    Comentariu *
     
    Trebuie sa va autentificati pentru a putea adauga un comentariu.


    Opiniile exprimate în articole pe acest site aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al redacţiei.

    Copyright © Radioamator.ro. Toate drepturile rezervate. All rights reserved
    Articole | Concursuri | Mica Publicitate | Forum YO | Pagini YO | Call Book | Diverse | Despre Radioamator.ro | Contact